Det var tunga smällkarameller som Niklas Norman från Arvika fick stifta bekantskap med under den senaste fisketuren. Det slutade med två tioplussare och nytt PB. " /> Niklas fick två tioplussare i samma hål | Fiskejournalen
Just nu:
Annons

Nyheter

2 år sedan Sverige Anders Lundin
Niklas med den största av de två tioplussarna.
Niklas fick två tioplussare i samma hål

Det var tunga smällkarameller som Niklas Norman från Arvika fick stifta bekantskap med under den senaste fisketuren. Det slutade med två tioplussare och nytt PB.

Det har kommit in många rapporter om lyckade fiskafängen i Värmland den senaste månaden, och den statistiken förbättrade Niklas Norman med sin lyckade isfisketur. Det började visserligen med att tafsen small av, men slutet blev desto mer lyckligt. Här berättar han själv:

”Jag gick ut tidigt på isen, och riggade snabbt upp mina ismetespön. Efter bara en kvart kom det första hugget. Jag gjorde ett distinkt mothugg, och då gick tafsen av. Jag riggade om och släppte ner på nytt. Efter 10 minuter stillsamhet nappade det igen. Nytt mothugg och det tog tvärstopp, men efter 10 minuters drillande lyckades jag få upp en gädda på 10,1 kilo och 115 centimeter lång. Riggade åter spöt och släppte ned i samma hål. Efter en timme högg det på samma spö än en gång. Även denna gång kände jag att det var något stort på. Efter 15 minuters hård kamp fick jag upp gädda nummer 2. Den vägde 11,2 kilo och mätte 120 centimeter. Med ett nytt PB avslutade jag en lyckad fiskedag”.

Tack för den dubbelstoryn Niklas!

Här kommer fler dubbelgäddor:

https://www.fiskejournalen.se/60123-2/

Relaterad nyhet från din region
8 timmar sedan Sverige Anders Lundin
En undersökning visar att stöldrisken gör att båtägare inte byter till modernare motorer. Foto: Steve Adams
Så mycket släpper de svenska fritidsbåtarna ut

Bland de båtburna sportfiskarna pågår det en grön våg, där folk byter ut sina fossildrivna motorer till elmotorer. Men det finns fortfarande bromsar som gör att utvecklingen inte sker fullt ut.

Transportstyrelsen har tagit fram en undersökning kring båtmotorernas miljöpåverkan, med finansiering av Havs- och vattenmyndigheten. Det konstateras att bensinmotorer står för cirka 60 procent av koldioxidutsläppen och äldre tvåtaktare står för den största andelen utsläpp av kolväten.
Totalsiffran för de svenska fritidsbåtarnas utsläpp är 177 000 ton koldioxid och 2 100 ton kolväten.

Inom vissa områden ligger ekonomiska skäl bakom trögheten i utvecklingen. Båtägare behåller nämligen sina äldre tvåtaktsmotorer för att de är mindre stöldbegärliga än nyare fyrtaktsmotorer.
– En lösning på de här problemen kostar pengar, som knappast båtägarna själva kan stå för. Genom subventioner av miljövänligare bränsle, som idag är mycket dyrare per liter än ordinarie bränsle, skulle staten kunna snabba på utvecklingen mot ett mer miljövänligt båtliv, säger Lars-Åke Redéen, chefredaktör för tidningen Båtliv, vars artikel du kan läsa här.

Kartläggningen visar också att fler båtägare skulle kunna tänka sig att tanka miljövänligt om priserna vore lägre och bränslet mer tillgängligt på framför allt sjömackar. Här hittar du hela rapporten!

Du kanske även gillar detta