Ett norskt visitkort? (Ill: Den Norske Bank) Ett norskt visitkort? (Ill: Den Norske Bank)[/caption] " /> Norge värderar sin torsk | Fiskejournalen
Just nu:
Annons

Nyheter

6 år sedan Sverige Morgan Fihn
Norge värderar sin torsk
Ett norskt visitkort? (Ill: Den Norske Bank)

Ett norskt visitkort? (Ill: Den Norske Bank)

Ett torskmotiv ska pryda den nye norska 200-kronorssedeln. Norges Bank berättar att havet är tema för samtliga nya sedlar.
Man säger även att torsken är starkt förknippad med Norge och fungerar nästan som ett visitkort för landet. Bland andra motiv finns bland annat vikingaskepp och fyrtorn.
2011 presenterade Svenska Riksbanken fiskarten röding som potentiellt motiv för en kommande 1000-lapp, men i stället beslutade man sig för ett porträtt av Dag Hammarsköld.

Vilken av dessa fiskarter hade du velat se på någon av våra sedelvalörer?

Visa resultat

Loading ... Loading ...
Relaterad nyhet från din region
5 timmar sedan Sverige Anders Lundin
SportfiskeSverige Online 2021 ska innehålla både livefiske och digital shopping om den blir av.
Freewater kastar loss mot digital sportfiskemässa

Sportfiskemässan blev som bekant inställd med anledning av pandemin – men nu planeras det i stället en digital variant i annan regi. Det är Freewater Pictures som hoppas ro i land en satsning samma datum 19–21 mars, under namnet SportfiskeSverige Online 2021.

Det är Oskar Stenberg och det övriga gänget i Freewater Pictures som vill samla branschen i digital form, nu när den fysiska mässan inte blir av. Sista spiken är inte inslagen ännu, men förhoppningsvis kan de ge grönt ljus inom kort.
– Vi har arrangerat ett flertal digitala mässor som blivit lyckade, och vi har ett koncept som vi tror kommer fungera i större skala också, berättar Oskar för Fiskejournalen.

De hoppas på ett 50-tal utställare och 30 betesbyggare, och själva basen för sändningen kommer att vara vid en marina där det finns öppet vatten, med livefiske och demonstrationer av både båtar och utrustning. Det kommer att ske under så säkra former som möjligt, och det är därmed inte öppet för allmänheten att komma just dit.
– Vi måste ha höga mål, men vi har testat oss fram med flera olika databaser och system som vi vet fungerar. Det mässor vi haft hittills har gett väldigt bra försäljning för utställarna.

Just nu raggar Freewater Pictures fler utställare och intressenter, och förhoppningen är att även Sportfiskemässan ska haka på så småningom.
–  Jag tror faktiskt att de fysiska mässorna kommer ett ha en parallell digital variant i framtiden. Det är på tiden att sportfisket digitaliseras, och jag hoppas folk känner att vi gör en bra sak för branschen, hälsar Oskar Stenberg.

Du kanske även gillar detta