Just nu:
Annons

Nyheter

3 månader sedan Sverige Anders Lundin
Ett särskilt fint paket utlovas som vinst i Swedish Anglers julkalender.
Nu är den här – kalendern med vasst innehåll!

Jodå – det blir lucköppning för fiskefrälsta även detta år. Det meddelar Swedish Anglers, som är tillbaka med sin uppskattade julkalender.

Det är Christian Ottosson och det övriga gänget på Swedish Anglers som även denna december fixar en digital julstämning. Bakom luckorna har de samlat ihop diverse innehåll som de tror sportfiskare uppskattar, och den som hänger med riktigt noga har chansen till en storfångst.

– Förra året hade vi flera små tävlingar, här kände vi att en förändring var på sin plats. Därför har vi nu tillsammans med flera företag samlat ihop fina priser som läggs i en pott till en stor julklapp för en lycklig vinnare. Självklart kommer denne presenteras på julaftonsmorgon, hälsar Christian Ottosson.
Här hittar du till kalendern!

Relaterad nyhet från din region
11 timmar sedan Sverige Anders Lundin
En undersökning visar att stöldrisken gör att båtägare inte byter till modernare motorer. Foto: Steve Adams
Så mycket släpper de svenska fritidsbåtarna ut

Bland de båtburna sportfiskarna pågår det en grön våg, där folk byter ut sina fossildrivna motorer till elmotorer. Men det finns fortfarande bromsar som gör att utvecklingen inte sker fullt ut.

Transportstyrelsen har tagit fram en undersökning kring båtmotorernas miljöpåverkan, med finansiering av Havs- och vattenmyndigheten. Det konstateras att bensinmotorer står för cirka 60 procent av koldioxidutsläppen och äldre tvåtaktare står för den största andelen utsläpp av kolväten.
Totalsiffran för de svenska fritidsbåtarnas utsläpp är 177 000 ton koldioxid och 2 100 ton kolväten.

Inom vissa områden ligger ekonomiska skäl bakom trögheten i utvecklingen. Båtägare behåller nämligen sina äldre tvåtaktsmotorer för att de är mindre stöldbegärliga än nyare fyrtaktsmotorer.
– En lösning på de här problemen kostar pengar, som knappast båtägarna själva kan stå för. Genom subventioner av miljövänligare bränsle, som idag är mycket dyrare per liter än ordinarie bränsle, skulle staten kunna snabba på utvecklingen mot ett mer miljövänligt båtliv, säger Lars-Åke Redéen, chefredaktör för tidningen Båtliv, vars artikel du kan läsa här.

Kartläggningen visar också att fler båtägare skulle kunna tänka sig att tanka miljövänligt om priserna vore lägre och bränslet mer tillgängligt på framför allt sjömackar. Här hittar du hela rapporten!

Du kanske även gillar detta