Den senaste månaden har grävmaskiner siktats vid Långnäs. Bollnäs kommun bygger en vandringsväg mellan Vågen och Varpen. " /> Ny bäckfåra ger idyll i Bollnäs | Fiskejournalen
Just nu:
Annons

Nyheter

5 år sedan Sverige Maria Ålander
Bollnäs är en kommun som visat framfötterna när det gäller vattenvård och fiskevård. Mycket tack vare deras engagerade kommunlimnolog Tommy Vestersund.
Ny bäckfåra ger idyll i Bollnäs

Den senaste månaden har grävmaskiner siktats vid Långnäs. Bollnäs kommun bygger en vandringsväg mellan Vågen och Varpen.
Som det ser ut i dag är vandringsmöjligheterna enkelriktade, det går att simma ut från Vågen men inte tillbaka igen,
– Det här innebär att allt djurliv kommer kunna vandra fritt från Varpen till Vågen och tillbaka igen, förklarar kommunlimnolog Tommy Vestersund.
Arbetet finansieras med pengar från projektet ”Attraktivare Varpen” och är en del i kommunens miljömålsarbete.

Tommy Vestersund hoppas på en officiell invigning i maj.

Enligt Tommy Vestersund finns det två skäl till att man bygger omlöpet. Det ena är juridiskt, det andra ekologiskt.
– Vattendirektivet säger att vi ska ha fria vandringsvägar i alla EU-länder. Sedan är det givetvis ett sätt att återskapa och bevara biologisk mångfald.
Förutom de ekologiska aspekterna tror Tommy Vestersund att omlöpet dessutom kommer att göra området mer attraktivt för kommunens invånare.
– Det här blir en otrolig idyll och ett vackert ställe att komma ut och titta på och se allt djurliv. För det kommer krylla av djur i det här omlöpet.
Bygget väntas vara klart någon gång under den här veckan och Tommy Vestersund hoppas på en officiell invigning i maj.

 

Relaterad nyhet från din region
4 timmar sedan Sverige Anders Lundin
En undersökning visar att stöldrisken gör att båtägare inte byter till modernare motorer. Foto: Steve Adams
Så mycket släpper de svenska fritidsbåtarna ut

Bland de båtburna sportfiskarna pågår det en grön våg, där folk byter ut sina fossildrivna motorer till elmotorer. Men det finns fortfarande bromsar som gör att utvecklingen inte sker fullt ut.

Transportstyrelsen har tagit fram en undersökning kring båtmotorernas miljöpåverkan, med finansiering av Havs- och vattenmyndigheten. Det konstateras att bensinmotorer står för cirka 60 procent av koldioxidutsläppen och äldre tvåtaktare står för den största andelen utsläpp av kolväten.
Totalsiffran för de svenska fritidsbåtarnas utsläpp är 177 000 ton koldioxid och 2 100 ton kolväten.

Inom vissa områden ligger ekonomiska skäl bakom trögheten i utvecklingen. Båtägare behåller nämligen sina äldre tvåtaktsmotorer för att de är mindre stöldbegärliga än nyare fyrtaktsmotorer.
– En lösning på de här problemen kostar pengar, som knappast båtägarna själva kan stå för. Genom subventioner av miljövänligare bränsle, som idag är mycket dyrare per liter än ordinarie bränsle, skulle staten kunna snabba på utvecklingen mot ett mer miljövänligt båtliv, säger Lars-Åke Redéen, chefredaktör för tidningen Båtliv, vars artikel du kan läsa här.

Kartläggningen visar också att fler båtägare skulle kunna tänka sig att tanka miljövänligt om priserna vore lägre och bränslet mer tillgängligt på framför allt sjömackar. Här hittar du hela rapporten!

Du kanske även gillar detta