Nu är det klart att nästa Fiskekryssning blir ombord på båten Viking Cinderella 4-5 feb 2017. Med i besättningen finns även KanalGratis och därmed kommer tävlingen Perch Pro att avgöras ombord. " /> Ny Fiskekryssning 4-5 feb | Fiskejournalen
Just nu:
Annons

Nyheter

4 år sedan Sverige Maria Ålander
Fiskekryssningen äger rum 4-5 februari 2017 ombord på båten Viking Cinderella. Ett dygn fyllt av sportfiske!
Ny Fiskekryssning 4-5 feb

Nu är det klart att nästa Fiskekryssning blir ombord på båten Viking Cinderella 4-5 feb 2017. Med i besättningen finns även KanalGratis och därmed kommer tävlingen Perch Pro att avgöras ombord.
Det blir en helt ny båt med nya, bättre tider och större konferenslokaler. Vi går ombord vid 16-tiden på lördag eftermiddag och är tillbaka i Stockholm vid 15-tiden på söndag.
Att vi flyttat Fiskekryssningen till 4 februari, beror bland annat på att många gäddfiskare upplevt att de förra kryssningarna krockat med deras bästa gäddsäsong. Dessutom startar webb-TV-sändningarna av tävlingen Perch Pro i november och därför blir det alldeles utmärkt att lägga den rafflande finalen ombord på Fiskekryssningen lördagen fjärde februari.

Ett gediget program med föredrag och workshops, whiskyprovningar, fiskefilm, fiskequiz och annan underhållning.

I övrigt blir det som vanligt ett gediget program med föredrag och workshops i mängder, whiskyprovningar, fiskefilm, fiskequiz och annan underhållning. God mat och dryck är Viking Cinderella expert på och man kan forma sin fiskekryssningsupplevelse precis som man vill. Dessutom har båten ett fint spa med professionella skönhetsbehandlingar, så du kan komma hem vacker som en nyponros…
Nu finns fortfarande tid att komma med idéer och önskemål på olika föreläsare och programpunkter. Eller kanske vill du själv ställa ut? Hör av dig till maria.alander@aller.com.
Håll utkik efter mer information i Fiskejournalen, Svenskt Fiske, Allt om Flugfiske och KanalGratis. Möjligheten att boka din biljett öppnar i slutet av augusti.

Relaterad nyhet från din region
20 timmar sedan Sverige Anders Lundin
En undersökning visar att stöldrisken gör att båtägare inte byter till modernare motorer. Foto: Steve Adams
Så mycket släpper de svenska fritidsbåtarna ut

Bland de båtburna sportfiskarna pågår det en grön våg, där folk byter ut sina fossildrivna motorer till elmotorer. Men det finns fortfarande bromsar som gör att utvecklingen inte sker fullt ut.

Transportstyrelsen har tagit fram en undersökning kring båtmotorernas miljöpåverkan, med finansiering av Havs- och vattenmyndigheten. Det konstateras att bensinmotorer står för cirka 60 procent av koldioxidutsläppen och äldre tvåtaktare står för den största andelen utsläpp av kolväten.
Totalsiffran för de svenska fritidsbåtarnas utsläpp är 177 000 ton koldioxid och 2 100 ton kolväten.

Inom vissa områden ligger ekonomiska skäl bakom trögheten i utvecklingen. Båtägare behåller nämligen sina äldre tvåtaktsmotorer för att de är mindre stöldbegärliga än nyare fyrtaktsmotorer.
– En lösning på de här problemen kostar pengar, som knappast båtägarna själva kan stå för. Genom subventioner av miljövänligare bränsle, som idag är mycket dyrare per liter än ordinarie bränsle, skulle staten kunna snabba på utvecklingen mot ett mer miljövänligt båtliv, säger Lars-Åke Redéen, chefredaktör för tidningen Båtliv, vars artikel du kan läsa här.

Kartläggningen visar också att fler båtägare skulle kunna tänka sig att tanka miljövänligt om priserna vore lägre och bränslet mer tillgängligt på framför allt sjömackar. Här hittar du hela rapporten!

Du kanske även gillar detta