" /> Ny hajart upptäckt i Atlanten | Fiskejournalen
Just nu:
Annons

Nyheter

3 år sedan Sverige Hans Hällman
Arten Hexanchus vitulus har sex gälspringor på vardera sida och kan nå en längd på knappt två meter. Foto: Ivy Baremore/Maralliance
Ny hajart upptäckt i Atlanten

Ett forskarteam i Florida har med genetikens hjälp ökat förståelsen för de djuphavslevande kamtandshajarna. De har nämligen visat att det man tidigare trott var två populationer av samma art i själva verket är två olika arter. Upptäckten kan förhoppningsvis bidra till en mer hållbar förvaltning.

Även för ett tränat öga har det varit svårt att skilja de kamtandshajar av arten Hexanchus nakamurai som lever i Atlanten från de som lever i Indiska oceanen och Stilla havet. Därför har man länge antagit att det rör sig om olika populationer av samma art. Men nu visar en studie från Florida Institute of Technology att de hajar som lever i Atlanten är så genetisk olika från de andra att de bör betraktas som en egen art. Den nya arten har fått det vetenskapliga namnet Hexanchus vitulus.

Forskarna bakom studien menar att upptäckten kan leda till mer specifika förvaltningsinsatser som skulle gynna båda arterna.

Hajen i fråga är nära släkt med den sexbågiga kamtandhajen som har observerats i våra vatten.

Studien publicerades nyligen i den vetenskapliga tidskriften Marine Biodiversity och kan läsas här.

Hans Hällman

Relaterad nyhet från din region
16 timmar sedan Sverige Anders Lundin
En undersökning visar att stöldrisken gör att båtägare inte byter till modernare motorer. Foto: Steve Adams
Så mycket släpper de svenska fritidsbåtarna ut

Bland de båtburna sportfiskarna pågår det en grön våg, där folk byter ut sina fossildrivna motorer till elmotorer. Men det finns fortfarande bromsar som gör att utvecklingen inte sker fullt ut.

Transportstyrelsen har tagit fram en undersökning kring båtmotorernas miljöpåverkan, med finansiering av Havs- och vattenmyndigheten. Det konstateras att bensinmotorer står för cirka 60 procent av koldioxidutsläppen och äldre tvåtaktare står för den största andelen utsläpp av kolväten.
Totalsiffran för de svenska fritidsbåtarnas utsläpp är 177 000 ton koldioxid och 2 100 ton kolväten.

Inom vissa områden ligger ekonomiska skäl bakom trögheten i utvecklingen. Båtägare behåller nämligen sina äldre tvåtaktsmotorer för att de är mindre stöldbegärliga än nyare fyrtaktsmotorer.
– En lösning på de här problemen kostar pengar, som knappast båtägarna själva kan stå för. Genom subventioner av miljövänligare bränsle, som idag är mycket dyrare per liter än ordinarie bränsle, skulle staten kunna snabba på utvecklingen mot ett mer miljövänligt båtliv, säger Lars-Åke Redéen, chefredaktör för tidningen Båtliv, vars artikel du kan läsa här.

Kartläggningen visar också att fler båtägare skulle kunna tänka sig att tanka miljövänligt om priserna vore lägre och bränslet mer tillgängligt på framför allt sjömackar. Här hittar du hela rapporten!

Du kanske även gillar detta