Minn Kota tar i-Pilot ytterligare en nivå med nyutvecklad Spot-Lock, elektronisk ankring och nya fjärrkontroller med Bluetooth. Fiskejournalen har kommit över ett exemplar av motorn och kan inte göra annat än att ge den tumme upp. " /> Nya Minn Kota i-Pilot imponerar | Fiskejournalen
Just nu:
Annons

Nyheter

4 år sedan Sverige Mathias Arnham
Nya Minn Kota Ipilot är marknadens mest exakta elmotor. Kan det bli nästa års snackis på teknikfronten tro?
Nya Minn Kota i-Pilot imponerar

Minn Kota tar i-Pilot ytterligare en nivå med nyutvecklad Spot-Lock, elektronisk ankring och nya fjärrkontroller med Bluetooth. Fiskejournalen har kommit över ett exemplar av motorn och kan inte göra annat än att ge den tumme upp.
Minn Kota förändrade sportfisket år 2010 med introduktionen av det GPS baserade i-Pilot systemet. Möjligheten med GPS-styrd elektronisk ankring för att hålla sig i position skapade ett nytt sätt att fiska. Autopilot, farthållare, rutter och trådlös fjärrstyrning var ytterligare en del av i-Pilot revolutionen för att underlätta manövreringen av båten. För dagens moderna fiskare är det ett självklart hjälpmedel oavsett var man fiskar. Insjöfiskare kan hålla sig i position över ett grund, samt att de till exempel ges möjligheten att automatisk följa ett inspelat spår längs en djupkurva eller vasskant.
Nu inför år 2017 tar Minn Kota i-Pilot funktionerna till ytterligare en nivå genom att de har nyutvecklat systemet från grunden. Det som är den största skillnaden är en helt ny hårdvara, mjukvara och algoritm för att styra den elektroniska ankringen Spot-Lock.

– Jag fick möjlighet att testa motorn tidigare den här veckan och jag måste säga att 2017 års upplaga av Minn Kota i-Pilot är ett jättelyft mot tidigare modeller. Spot-Lock och iTrack fungerar nästan kusligt bra. Den största skillnaden mot tidigare modeller är nog ändå att motorn känns mer intelligent. Den manövrerar båten på ett tillfredsställande sätt och rör sig smidigt längs en förinspelad rutt. Vid ankring kompenserar den mycket bättre för yttre påverkan som strömmar och vind, säger Mathias Larsson på Fiskejournalen.

Den största skillnaden mot tidigare modeller är nog ändå att motorn känns mer intelligent. Den manövrerar båten på ett tillfredsställande sätt och rör sig smidigt längs en förinspelad rutt…

Med nya JOG funktionen ger möjlighet att förflytta sig i 5 fots-intervaller framåt, bakåt, styrbord och babord. Värstingmodellen, Ipilot Link ger utökade funktioner som att kontrollera motorn från Humminbirdskärmen, följa djupkurvor skapade med AutoChart, göra om spår till iTracks/rutter, skapa Spot-Locks direkt på skärmen, cirkla runt en waypoint m.m. Dessutom kommer du kunna fjärrstyra din motor från en Andriod-/IOSapp direkt från telefonen. Nya i-Pilot och I-Pilot Link ingår vid köp av ett urval av Minn Kota trolling motorer för montering i fören från årsmodell 2017 (PowerDrive, Terrova och Ulterra). Läs mer om nya Minn Kota I-Pilot i ett kommande nummer av Fiskejournalen.
Läs mer på www.comstedt.se

Titta på en video om nya i-Pilot:

Titta på en video om nya i-Pilot Link:

Anton Rosander

Relaterad nyhet från din region
13 timmar sedan Sverige Anders Lundin
En undersökning visar att stöldrisken gör att båtägare inte byter till modernare motorer. Foto: Steve Adams
Så mycket släpper de svenska fritidsbåtarna ut

Bland de båtburna sportfiskarna pågår det en grön våg, där folk byter ut sina fossildrivna motorer till elmotorer. Men det finns fortfarande bromsar som gör att utvecklingen inte sker fullt ut.

Transportstyrelsen har tagit fram en undersökning kring båtmotorernas miljöpåverkan, med finansiering av Havs- och vattenmyndigheten. Det konstateras att bensinmotorer står för cirka 60 procent av koldioxidutsläppen och äldre tvåtaktare står för den största andelen utsläpp av kolväten.
Totalsiffran för de svenska fritidsbåtarnas utsläpp är 177 000 ton koldioxid och 2 100 ton kolväten.

Inom vissa områden ligger ekonomiska skäl bakom trögheten i utvecklingen. Båtägare behåller nämligen sina äldre tvåtaktsmotorer för att de är mindre stöldbegärliga än nyare fyrtaktsmotorer.
– En lösning på de här problemen kostar pengar, som knappast båtägarna själva kan stå för. Genom subventioner av miljövänligare bränsle, som idag är mycket dyrare per liter än ordinarie bränsle, skulle staten kunna snabba på utvecklingen mot ett mer miljövänligt båtliv, säger Lars-Åke Redéen, chefredaktör för tidningen Båtliv, vars artikel du kan läsa här.

Kartläggningen visar också att fler båtägare skulle kunna tänka sig att tanka miljövänligt om priserna vore lägre och bränslet mer tillgängligt på framför allt sjömackar. Här hittar du hela rapporten!

Du kanske även gillar detta