" /> Nytt alternativ till bottenfärg | Fiskejournalen
Just nu:
Annons

Nyheter

4 år sedan Sverige Hans Hällman
MacGlide tejpas fast och har en yta som djur och växter ska ha svårt att fästa på. Foto: Grapefruit graphics
Nytt alternativ till bottenfärg

Bottenfärger utvecklas ständigt för att minska utsläpp av gift till naturen. Alternativ till giftig färg diskuteras och testas, men har ännu inte fått något större genomslag. Kan tejp vara en framtida lösning?

När skrovet blir boplats åt djur och växter minskar båtens hastighet till följd av ökat motstånd genom vattnet. Havstulpaner spelar störst roll för båtägare på västkusten, och mycket görs för att det lilla kräftdjurets larver inte ska kunna fästa. Nu introduceras produkten MacGlide på marknaden, där ark av självhäftande plastfilm tejpas fast innan sjösättning. Produktens yta uppges minimera risken för påväxt utan giftiga tillsatser. Ett skikt ska hålla i fem år och tvättas rent i hastigheter över 6 knop.

https://www.youtube.com/watch?v=0TsYSUz8bkU

Läs mer om produkten här.

Hans Hällman

Relaterad nyhet från din region
4 timmar sedan Sverige Anders Lundin
En undersökning visar att stöldrisken gör att båtägare inte byter till modernare motorer. Foto: Steve Adams
Så mycket släpper de svenska fritidsbåtarna ut

Bland de båtburna sportfiskarna pågår det en grön våg, där folk byter ut sina fossildrivna motorer till elmotorer. Men det finns fortfarande bromsar som gör att utvecklingen inte sker fullt ut.

Transportstyrelsen har tagit fram en undersökning kring båtmotorernas miljöpåverkan, med finansiering av Havs- och vattenmyndigheten. Det konstateras att bensinmotorer står för cirka 60 procent av koldioxidutsläppen och äldre tvåtaktare står för den största andelen utsläpp av kolväten.
Totalsiffran för de svenska fritidsbåtarnas utsläpp är 177 000 ton koldioxid och 2 100 ton kolväten.

Inom vissa områden ligger ekonomiska skäl bakom trögheten i utvecklingen. Båtägare behåller nämligen sina äldre tvåtaktsmotorer för att de är mindre stöldbegärliga än nyare fyrtaktsmotorer.
– En lösning på de här problemen kostar pengar, som knappast båtägarna själva kan stå för. Genom subventioner av miljövänligare bränsle, som idag är mycket dyrare per liter än ordinarie bränsle, skulle staten kunna snabba på utvecklingen mot ett mer miljövänligt båtliv, säger Lars-Åke Redéen, chefredaktör för tidningen Båtliv, vars artikel du kan läsa här.

Kartläggningen visar också att fler båtägare skulle kunna tänka sig att tanka miljövänligt om priserna vore lägre och bränslet mer tillgängligt på framför allt sjömackar. Här hittar du hela rapporten!

Du kanske även gillar detta