Lagom till julledigheten kommer nya Fiskejournalen nummer 1 - 2019 ut i butik. Bakom den limbunda ryggen döljer sig ett unikt material för dig som sportfiskar-  allt från stor håvguide, spännande fiskeäventyr till en utförlig artikel om hur du planerar ditt fjälläventyr. " /> Nytt nummer: Planera din fiskesemester | Fiskejournalen
Just nu:
Annons

Nyheter

2 år sedan Sverige Mathias Arnham
Planera din fiskesemester med Fiskejournalen! Läs artikeln i nya Fiskejournalen nummer 1 - 2019.
Nytt nummer: Planera din fiskesemester

Lagom till julledigheten kommer nya Fiskejournalen nummer 1 – 2019 ut i butik. Bakom den limbunda ryggen döljer sig ett unikt material för dig som sportfiskar-  allt från stor håvguide, spännande fiskeäventyr till en utförlig artikel om hur du planerar ditt fjälläventyr.

Den bästa julklappen är inte alltid den dyraste. För långt mindre än hundra spänn får du ta del av Fiskejournalens duktiga skribenters unika texter och bilder. Mellan pärmarna i nya Fiskejournalen nummer 1 så finner du bland annat Kalle Grahns artikel om hur du planerar sommarens fjällresa. Du får ta del av pimpelfiskarens magiska rörelser och i Fiskeåret 2018 summerar vi det snart gångna årets fångster.

…nummer 1 så finner du bland annat Kalle Grahns artikel om hur du planerar sommarens fjällresa.

Och som om det inte skulle vara nog så bjuder Joakim Åberg på stora håvguiden samtidigt som Anders Lundin ställer Mikael Frödin mot väggen. Detta och så mycket mer finner du rykande färska Fiskejournalen nummer 1 – den perfekta julklappen till dig själv eller fiskekompisen.

Psssst..! Om du vill ha tidningen billigare, för alla andra och direkt hem i brevlådan – KLICKA HÄR!

Relaterad nyhet från din region
16 timmar sedan Sverige Anders Lundin
En undersökning visar att stöldrisken gör att båtägare inte byter till modernare motorer. Foto: Steve Adams
Så mycket släpper de svenska fritidsbåtarna ut

Bland de båtburna sportfiskarna pågår det en grön våg, där folk byter ut sina fossildrivna motorer till elmotorer. Men det finns fortfarande bromsar som gör att utvecklingen inte sker fullt ut.

Transportstyrelsen har tagit fram en undersökning kring båtmotorernas miljöpåverkan, med finansiering av Havs- och vattenmyndigheten. Det konstateras att bensinmotorer står för cirka 60 procent av koldioxidutsläppen och äldre tvåtaktare står för den största andelen utsläpp av kolväten.
Totalsiffran för de svenska fritidsbåtarnas utsläpp är 177 000 ton koldioxid och 2 100 ton kolväten.

Inom vissa områden ligger ekonomiska skäl bakom trögheten i utvecklingen. Båtägare behåller nämligen sina äldre tvåtaktsmotorer för att de är mindre stöldbegärliga än nyare fyrtaktsmotorer.
– En lösning på de här problemen kostar pengar, som knappast båtägarna själva kan stå för. Genom subventioner av miljövänligare bränsle, som idag är mycket dyrare per liter än ordinarie bränsle, skulle staten kunna snabba på utvecklingen mot ett mer miljövänligt båtliv, säger Lars-Åke Redéen, chefredaktör för tidningen Båtliv, vars artikel du kan läsa här.

Kartläggningen visar också att fler båtägare skulle kunna tänka sig att tanka miljövänligt om priserna vore lägre och bränslet mer tillgängligt på framför allt sjömackar. Här hittar du hela rapporten!

Du kanske även gillar detta