Mako 19 CPX är en ny het sportfiskebåt från USA. Det är välkända Mojoboats som redan tar in märkena Tracker och Nitro som nu också tar in systermärket Mako. " /> Nytt sportfiskebåtsmärke på den svenska marknaden | Fiskejournalen
Just nu:
Annons

Nyheter

5 år sedan Sverige Pär Lindberg
Sänk hastigheten på grunda vatten – den uppmaningen kommer Länsstyrelsen i Skåne med.
Nytt sportfiskebåtsmärke på den svenska marknaden

Mako 19 CPX är en ny het sportfiskebåt från USA. Det är välkända Mojoboats som redan tar in märkena Tracker och Nitro som nu också tar in systermärket Mako.

Mako 19 CPX är en så kallad ”bay boat” vilket betyder att den är utvecklad för kustnära saltvattensfiske. Den här typen av båtar är perfekta för allt spinnfiske runt vår svenska kust. Båttypen passar självklart också för fiske i mellanstora- och stora insjöar och klarar hög sjö även om den inte är tänkt för havsfiske på öppet hav. Mako 19 CPX är i första hand lämpad för spinnfiske med sin moderata höjd på friborden och stora kastdäck i för och akter. Men självklart passar båten också för trolling och familjen kommer säkert att älska den för sin sportighet. Mako bygger båtar i hög kvalitet med bl a livstids skrovgaranti.

 

Aggressivt Deep V skrov byggt för att klara tuff sjö utan att bli nerstänkt.

Det finns en mängd tillbehör att välja till för den som önskar. Längden är 574 cm och bredden 236,5 cm. Toppfarten är 45 knop med 150 hk utombordare vilket, är max motorstorlek. Introduktionspriset är 359 000 Kr. med en Mercury 100 EFI. Mer info: www.mojoboats.com

Relaterad nyhet från din region
14 timmar sedan Sverige Anders Lundin
En undersökning visar att stöldrisken gör att båtägare inte byter till modernare motorer. Foto: Steve Adams
Så mycket släpper de svenska fritidsbåtarna ut

Bland de båtburna sportfiskarna pågår det en grön våg, där folk byter ut sina fossildrivna motorer till elmotorer. Men det finns fortfarande bromsar som gör att utvecklingen inte sker fullt ut.

Transportstyrelsen har tagit fram en undersökning kring båtmotorernas miljöpåverkan, med finansiering av Havs- och vattenmyndigheten. Det konstateras att bensinmotorer står för cirka 60 procent av koldioxidutsläppen och äldre tvåtaktare står för den största andelen utsläpp av kolväten.
Totalsiffran för de svenska fritidsbåtarnas utsläpp är 177 000 ton koldioxid och 2 100 ton kolväten.

Inom vissa områden ligger ekonomiska skäl bakom trögheten i utvecklingen. Båtägare behåller nämligen sina äldre tvåtaktsmotorer för att de är mindre stöldbegärliga än nyare fyrtaktsmotorer.
– En lösning på de här problemen kostar pengar, som knappast båtägarna själva kan stå för. Genom subventioner av miljövänligare bränsle, som idag är mycket dyrare per liter än ordinarie bränsle, skulle staten kunna snabba på utvecklingen mot ett mer miljövänligt båtliv, säger Lars-Åke Redéen, chefredaktör för tidningen Båtliv, vars artikel du kan läsa här.

Kartläggningen visar också att fler båtägare skulle kunna tänka sig att tanka miljövänligt om priserna vore lägre och bränslet mer tillgängligt på framför allt sjömackar. Här hittar du hela rapporten!

Du kanske även gillar detta