Just nu:
Annons

Nyheter

8 månader sedan Sverige Robert Westin
Benny Johansson med det nya magnifika lubbrekordet, fångat på 485 meters djup. Foto: Storfiskregistret.
Nytt svenskt rekord på lubb

Vissa svenska sportfiskerekord är långlivade och svårslagna. Det svenska rekordet på lubb har stått sig sedan 1999. Nu har kände havsfiskaren Benny Johansson slagit det 21 år gamla rekordet.

I slutet av juni begav sig Benny Johansson och hans två fiskekamrater Anders Sonesson och Torbjörn Frank ut på Skagerrak. Destinationen var djupområdet som kallas ”10-gradar’n” hos många havsfiskare.

– Vi började fisket på ett spegelblankt hav, med 470 meter vatten under båten. Som bonus simmade två valar runt båten i några timmar. Ganska omgående fick vi flera lubbar och en vitrocka. Även en håkäring på 200 centimeter kom upp och släpptes åter, berättar Benny Johansson till Sportfiskarnas webbsida.

Morgonen därpå, den 26 juni, fångade gänget fler stora lubbar och vitrockor. Efter det bytte dom plats för att rikta fisket efter långa. Både långa och vitrocka kom upp innan gänget bytte plats igen. På den nya positionen krokar Benny en rejäl lubb. När fisken bryter ytan inser trion att den är riktigt, riktigt stor.

Efter att de har vägt och mätt fisken i båten förstår de att den är potentiellt svenskt rekord, så de beslutar att åka i land för att väga lubben på en krönt våg.

– Så, förutom att de hade ett formidabelt fiske överlag kom Benny och company i land med ett svenskt rekord. Sportfiskarna har granskat och godkänt fångsten och gratulerar Benny Johansson till rekordet, säger Nicka Hellenberg, Sportfiskarnas storfiskregistrerare.

Fisken vägdes på en kontrollerad våg till 15 500 gram. Längden var 110 centimeter och omkretsen 76 centimeter. Lubben föll för en makrillagnad krok på cirka 485 meters djup.

Relaterad nyhet från din region
7 timmar sedan Sverige Anders Lundin
En undersökning visar att stöldrisken gör att båtägare inte byter till modernare motorer. Foto: Steve Adams
Så mycket släpper de svenska fritidsbåtarna ut

Bland de båtburna sportfiskarna pågår det en grön våg, där folk byter ut sina fossildrivna motorer till elmotorer. Men det finns fortfarande bromsar som gör att utvecklingen inte sker fullt ut.

Transportstyrelsen har tagit fram en undersökning kring båtmotorernas miljöpåverkan, med finansiering av Havs- och vattenmyndigheten. Det konstateras att bensinmotorer står för cirka 60 procent av koldioxidutsläppen och äldre tvåtaktare står för den största andelen utsläpp av kolväten.
Totalsiffran för de svenska fritidsbåtarnas utsläpp är 177 000 ton koldioxid och 2 100 ton kolväten.

Inom vissa områden ligger ekonomiska skäl bakom trögheten i utvecklingen. Båtägare behåller nämligen sina äldre tvåtaktsmotorer för att de är mindre stöldbegärliga än nyare fyrtaktsmotorer.
– En lösning på de här problemen kostar pengar, som knappast båtägarna själva kan stå för. Genom subventioner av miljövänligare bränsle, som idag är mycket dyrare per liter än ordinarie bränsle, skulle staten kunna snabba på utvecklingen mot ett mer miljövänligt båtliv, säger Lars-Åke Redéen, chefredaktör för tidningen Båtliv, vars artikel du kan läsa här.

Kartläggningen visar också att fler båtägare skulle kunna tänka sig att tanka miljövänligt om priserna vore lägre och bränslet mer tillgängligt på framför allt sjömackar. Här hittar du hela rapporten!

Du kanske även gillar detta