Varje kringresande sportfiskare känner till processen: att sjösätta och ta upp båten på trailern tar ofta mycket tid och kraft. Från Nya Zeeland kommer nu en spännande produkt som är tänkt att förenkla för den som lägger i sin båt från en trailer. " /> Nyzeeländsk produkt sjösätter båt på 20 sekunder | Fiskejournalen
Just nu:
Annons

Nyheter

4 år sedan Sverige Mathias Arnham
Traila smidigt med Balex automatic boat loader.
Nyzeeländsk produkt sjösätter båt på 20 sekunder

Varje kringresande sportfiskare känner till processen: att sjösätta och ta upp båten på trailern tar ofta mycket tid och kraft. Från Nya Zeeland kommer nu en spännande produkt som är tänkt att förenkla för den som lägger i sin båt från en trailer.
Innovationen är den första produkten från det Nyzeeländsk företaget Balex. Deras Automatic boat loader (ABL 2500) gör egentligen hela jobbet åt dig, utan något vinschande. Den drar själv upp båten med hjälp av ett hydraulisk system, allt som krävs är en knapptryckning. Enligt dem själva ska det bara ta 20 sekunder att sjösätta båten och 30 sekunder att dra upp den igen.
– Det finns inte längre någon anledning att dra den ner för slippriga båtramper, du behöver inte ens blöta ner fötterna, säger Paul Symes som är vd på Balex i videoklippet ovan.
https://www.youtube.com/watch?v=s5DRToiYhJM

Anton Rosander

Relaterad nyhet från din region
7 timmar sedan Sverige Anders Lundin
En undersökning visar att stöldrisken gör att båtägare inte byter till modernare motorer. Foto: Steve Adams
Så mycket släpper de svenska fritidsbåtarna ut

Bland de båtburna sportfiskarna pågår det en grön våg, där folk byter ut sina fossildrivna motorer till elmotorer. Men det finns fortfarande bromsar som gör att utvecklingen inte sker fullt ut.

Transportstyrelsen har tagit fram en undersökning kring båtmotorernas miljöpåverkan, med finansiering av Havs- och vattenmyndigheten. Det konstateras att bensinmotorer står för cirka 60 procent av koldioxidutsläppen och äldre tvåtaktare står för den största andelen utsläpp av kolväten.
Totalsiffran för de svenska fritidsbåtarnas utsläpp är 177 000 ton koldioxid och 2 100 ton kolväten.

Inom vissa områden ligger ekonomiska skäl bakom trögheten i utvecklingen. Båtägare behåller nämligen sina äldre tvåtaktsmotorer för att de är mindre stöldbegärliga än nyare fyrtaktsmotorer.
– En lösning på de här problemen kostar pengar, som knappast båtägarna själva kan stå för. Genom subventioner av miljövänligare bränsle, som idag är mycket dyrare per liter än ordinarie bränsle, skulle staten kunna snabba på utvecklingen mot ett mer miljövänligt båtliv, säger Lars-Åke Redéen, chefredaktör för tidningen Båtliv, vars artikel du kan läsa här.

Kartläggningen visar också att fler båtägare skulle kunna tänka sig att tanka miljövänligt om priserna vore lägre och bränslet mer tillgängligt på framför allt sjömackar. Här hittar du hela rapporten!

Du kanske även gillar detta