Just nu:
Annons

Nyheter

10 år sedan Sverige Fiskejournalen
Olycksbåten var läck

Den tragiska olyckan med trollingbåten utanför Simrishamn tycks ha fått sin förklaring. Det var inga konstigheter – utan samma trista olycksorsak som drabbat många andra. Båten var läck!
Efter olyckan när Mona III sjönk och tre trollingfiskare miste livet har det spekulerats mycket om möjliga orsaker. Den första teorin var att båten blivit påseglad av ett större fartyg, men många gissade också på att båten tagit in vatten. Själv skrev jag ett inlägg på redaktionsbloggen på det temat.
Sedan polisen och Sjöfartsverket bärgat båten kunde man konstatera att det inte fanns några synliga skador på skrovet. Påseglingsteorin avskrevs därmed i princip och man började leta andra orsaker. Efter undersökningen kom polisen fram till att det troligen var så enkelt som att båten tagit in vatten. Därmed blir Mona III en i raden av trollingbåtar som tagit in vatten och hamnat i sjönöd. Skillnaden är att i de flesta andra fall har det funnits andra sjöfarande i närheten som kunnat rädda och assistera.

Många trollingbåtar är för tungt lastade, med massor av fiskeutrustning och stora motorer. Dåliga gummitätningar, läckande genomföringar och låg akterspegel gör att de lätt tar in vatten i aktern. Utrymmet mellan ytter- och innerskrov vattenfylls och därmed blir båten mycket instabil. En kraftig våg, eller en häftig rörelse ombord, räcker för att få den att slå runt.
Svenne Andersson

Sedan olycksbåten bärgats kunde polisen konstatera att den inte hade några synliga skador. (Foto: Jan Ljunggren)

Relaterad nyhet från din region
53 minuter sedan Sverige Anders Lundin
Försvarsmakten meddelar att de kommer att öka sin närvaro i skärgården.
Här ska sportfiskare se upp för militären!

Det är många som ska samsas om utrymmet i skärgården. Försvarsmakten meddelar nu att de kommer att öka sin närvaro i både Stockholms skärgård och områden utanför Göteborg, där det finns anledning för sportfiskare att hålla sig undan.

Enligt försvarmakten är orsaken till deras ökade närvaro att nya värnpliktiga behöver utbildas samt det ”försämrade” världsläget. Enligt försvarsmakten kan det faktiskt få motsatt effekt bland allmänheten att de ökar sin närvaro, alltså att ännu fler båtar åker ut.
– Det finns en okunskap och fritidsbåtar kommer för nära för att ta selfies, säger Rebecca Landberg, kapten i marinen, till SVT.

Här är områdena som gäller:
* Stockholms södra skärgård, främst Hårsfjärden, Mysingen och nordvart mot Dalarö, Långbälingssund, Järnholmssund och Gåsstensfjärden.
Stockholms mellersta skärgård, norr och syd om Björkö Kroksö, området runt Korsö, Träsköfjärden och området runt Lådna Låren.
Stockholms norra skärgård, området runt Söderarm.
Gryts och Valdemarsviks skärgård.
Karlskronas yttre redd.
*Göteborgs skärgård, främst mellan Björkö och Tistlarna.

Du kanske även gillar detta