Just nu:
Annons

Nyheter

6 dagar sedan Sverige Anders Lundin
Den globala uppvärmningen pekas ut som orsak till att Golfströmmen tappat kraft. Foto: Clem Onojeghuo
Oroväckande havsrapport: Golfströmmen bromsar in

Den kraft som till stor del påverkar klimat- och livsmiljö i Norden håller på att förändras. Det handlar om Golfströmmen, som enligt en forskargrupp har mattats av upp emot 20 procent.

Det är tidningen Nature Geoscience som i ett kommande nummer berättar om Golfströmmen och dess utveckling. Enligt en grupp forskare rör sig alltså om 10–20 procents avmattning, vilket innebär att den är svagare än på 1 600 år.
Det som direkt pekas ut som orsak är den globala uppvärmningen.

Även SVT har uppmärksammat nyheten, och intervjuat Frederik Schenk, klimatforskare vid Bolin Center vid Stockholms universitet och SMHI.
– Avmattningen har flera orsaker. Uppvärmningen i Arktis gör att havsströmmarna har svårare att kyla ner sig och då blir det svårare för vattnet att kunna sjunka ner och vända söderut. Havsströmmen mattas också på grund av att saltvattnet späs ut med ”sjöar” av sötvatten. Det beror dels på ökad nederbörd men också accelerationen av smältande isar på Grönland och Arktis, säger han till SVT.
Enligt studier vid Met Office Hadley Center skulle medeltemperaturen i Norden sjunka med 5–10 grader utan Golfströmmen.

Här hittar du inslaget i SVT.

Relaterad nyhet från din region
12 timmar sedan Sverige Anders Lundin
En undersökning visar att stöldrisken gör att båtägare inte byter till modernare motorer. Foto: Steve Adams
Så mycket släpper de svenska fritidsbåtarna ut

Bland de båtburna sportfiskarna pågår det en grön våg, där folk byter ut sina fossildrivna motorer till elmotorer. Men det finns fortfarande bromsar som gör att utvecklingen inte sker fullt ut.

Transportstyrelsen har tagit fram en undersökning kring båtmotorernas miljöpåverkan, med finansiering av Havs- och vattenmyndigheten. Det konstateras att bensinmotorer står för cirka 60 procent av koldioxidutsläppen och äldre tvåtaktare står för den största andelen utsläpp av kolväten.
Totalsiffran för de svenska fritidsbåtarnas utsläpp är 177 000 ton koldioxid och 2 100 ton kolväten.

Inom vissa områden ligger ekonomiska skäl bakom trögheten i utvecklingen. Båtägare behåller nämligen sina äldre tvåtaktsmotorer för att de är mindre stöldbegärliga än nyare fyrtaktsmotorer.
– En lösning på de här problemen kostar pengar, som knappast båtägarna själva kan stå för. Genom subventioner av miljövänligare bränsle, som idag är mycket dyrare per liter än ordinarie bränsle, skulle staten kunna snabba på utvecklingen mot ett mer miljövänligt båtliv, säger Lars-Åke Redéen, chefredaktör för tidningen Båtliv, vars artikel du kan läsa här.

Kartläggningen visar också att fler båtägare skulle kunna tänka sig att tanka miljövänligt om priserna vore lägre och bränslet mer tillgängligt på framför allt sjömackar. Här hittar du hela rapporten!

Du kanske även gillar detta