" /> Pengar till Ljungan | Fiskejournalen
Just nu:
Annons

Nyheter

11 år sedan Sverige Fiskejournalen
Pengar till Ljungan

50 000 spänn får de entusiaster som jobbar med biotopvård i Ljungan. Pengarna kommer från Sportfiskarnas projekt ”Ge fan i våra vatten”.
Det är Tuna Östra Fiskevårdsområde som får pengarna i samband med Sportfiskemässan i Sundsvall, inte långt från Ljungans mynningsområde. Slantarna ska användas för att förbättra lek- och uppväxtområden för lax och havsöring i Allstaforsen.
– Åtgärderna kommer även att utöka antalet ståndplatser för vuxen fisk, vilket gynnar sportfisket, berättar Kenneth Johansson som är ordförande i fiskevårdsområdet.
”Ge fan-projektet” drivs i samarbete mellan Sportfiskarna och ett antal svenska rockmusiker. Nu ska projektet också få tillskott från en specialrulle från Abu Garcia, med 250 kronor per såld rulle.
Den nya rullen har tagits fram i en begränsad upplaga inför Sportfiskemässan i Sundsvall. Den går under namnet Ambassadeur RAW Rocket och finns i modellerna 5600 och 5601, med höger- respektive vänstervev.
Svenne Andersson

Ambassadeur RAW Rocket, med "Ge fan-logga, kommer ut på marknaden lagom till Sportfiskemässan.

Ambassadeur RAW Rocket, med "Ge fan-logga, kommer ut på marknaden lagom till Sportfiskemässan.

Relaterad nyhet från din region
20 timmar sedan Sverige Anders Lundin
SportfiskeSverige Online 2021 ska innehålla både livefiske och digital shopping om den blir av.
Freewater kastar loss mot digital sportfiskemässa

Sportfiskemässan blev som bekant inställd med anledning av pandemin – men nu planeras det i stället en digital variant i annan regi. Det är Freewater Pictures som hoppas ro i land en satsning samma datum 19–21 mars, under namnet SportfiskeSverige Online 2021.

Det är Oskar Stenberg och det övriga gänget i Freewater Pictures som vill samla branschen i digital form, nu när den fysiska mässan inte blir av. Sista spiken är inte inslagen ännu, men förhoppningsvis kan de ge grönt ljus inom kort.
– Vi har arrangerat ett flertal digitala mässor som blivit lyckade, och vi har ett koncept som vi tror kommer fungera i större skala också, berättar Oskar för Fiskejournalen.

De hoppas på ett 50-tal utställare och 30 betesbyggare, och själva basen för sändningen kommer att vara vid en marina där det finns öppet vatten, med livefiske och demonstrationer av både båtar och utrustning. Det kommer att ske under så säkra former som möjligt, och det är därmed inte öppet för allmänheten att komma just dit.
– Vi måste ha höga mål, men vi har testat oss fram med flera olika databaser och system som vi vet fungerar. Det mässor vi haft hittills har gett väldigt bra försäljning för utställarna.

Just nu raggar Freewater Pictures fler utställare och intressenter, och förhoppningen är att även Sportfiskemässan ska haka på så småningom.
–  Jag tror faktiskt att de fysiska mässorna kommer ett ha en parallell digital variant i framtiden. Det är på tiden att sportfisket digitaliseras, och jag hoppas folk känner att vi gör en bra sak för branschen, hälsar Oskar Stenberg.

Du kanske även gillar detta