Just nu:
Annons

Nyheter

2 veckor sedan Sverige Anders Lundin
Robin Rehngren och Emin beskådar en nyfångad abborre. Foto: Privat
Äntligen pimpelparty i Malmö – och visst nappar det!

Efter flera år av milda vintrar så kom istiden till södra Sverige och Malmö. Detta innebär att många äntligen fått bruk för sin pimpelutrustning igen – och kanalens abborrar är huggvilliga även i kylan.

Istiden är här!

Det traditionella pimpelfisket har spåtts en långsam död i södra landsdelarna, i takt med att det helt enkelt inte funnits några isar att fiska på. Det är många som tagit tillfället i akt att pimpla när det nu getts tillfälle, och så även i Malmös berömda kanal.

En av dem som begav sig ut i helgen var Robin Rehngren, och han ryckte upp ett flertal abborrar på isen.
– Det var inga stora, men kvantiteten var det inget fel på, rapporterar Robin Rehngren.
Han hade sällskap på kanalen av fler entusiaster, som passade på innan isen blir för svag igen.

Frågan är när det gick att pimpelfiska där senast?
– Jag bara bott i Malmö i ett och ett halvt år, så jag har inte hundra koll. Men en bekant sa att senast någon var ute på isen nog var 2008.

Enligt SMHI så kommer det att vara några plusgrader de närmaste dagarna, vilket innebär att pimpelpartyt kan vara över lika snabbt som det startade. Vi uppmanar er att tänka på säkerheten innan ni eventuellt ger er ut på isarna.

Relaterad nyhet från din region
19 timmar sedan Sverige Anders Lundin
En undersökning visar att stöldrisken gör att båtägare inte byter till modernare motorer. Foto: Steve Adams
Så mycket släpper de svenska fritidsbåtarna ut

Bland de båtburna sportfiskarna pågår det en grön våg, där folk byter ut sina fossildrivna motorer till elmotorer. Men det finns fortfarande bromsar som gör att utvecklingen inte sker fullt ut.

Transportstyrelsen har tagit fram en undersökning kring båtmotorernas miljöpåverkan, med finansiering av Havs- och vattenmyndigheten. Det konstateras att bensinmotorer står för cirka 60 procent av koldioxidutsläppen och äldre tvåtaktare står för den största andelen utsläpp av kolväten.
Totalsiffran för de svenska fritidsbåtarnas utsläpp är 177 000 ton koldioxid och 2 100 ton kolväten.

Inom vissa områden ligger ekonomiska skäl bakom trögheten i utvecklingen. Båtägare behåller nämligen sina äldre tvåtaktsmotorer för att de är mindre stöldbegärliga än nyare fyrtaktsmotorer.
– En lösning på de här problemen kostar pengar, som knappast båtägarna själva kan stå för. Genom subventioner av miljövänligare bränsle, som idag är mycket dyrare per liter än ordinarie bränsle, skulle staten kunna snabba på utvecklingen mot ett mer miljövänligt båtliv, säger Lars-Åke Redéen, chefredaktör för tidningen Båtliv, vars artikel du kan läsa här.

Kartläggningen visar också att fler båtägare skulle kunna tänka sig att tanka miljövänligt om priserna vore lägre och bränslet mer tillgängligt på framför allt sjömackar. Här hittar du hela rapporten!

Du kanske även gillar detta