Just nu:
Annons

Nyheter

8 månader sedan Sverige Anders Holm
Mynningen av Nyrebäcken har förändrats. Foto: Privat
Polisanmälan efter mystisk förflyttning av bäck

Mynningen av Nyrebäcken, i Halmstads kommun, har på ett mystiskt vis förändrats. Kommunen, som är markägare, har gjort en polisanmälan om misstänkt miljöbrott.

Det var under förra veckan som en kommunanställd upptäckte att åmynningen i havet flyttats ungefär 50 meter. För att genomföra förändringen tros en grävmaskin ha använts. Trots det saknas vittnen till händelsen. Detta var Hallandsposten först med att rapporter om, och på SVT.se går det att se rörliga bilder på hur förändringen ser ut idag.
– Det är någon som har grävt olovligen på Tylösand strand och rätat ut en bäck helt enkelt, säger Jonas Eidergård, chef för kust- och idrottsenheten i Halmstads kommun, till TT.

I ån finns flera fiskarter, bland annat den ovanliga fisken grönling samt ål och nejonöga. Även öringen använder ån för reproduktion. Hur detta ingrepp påverkar djurlivet i ån är idag oklart, men till Hallandsposten säger Hans Schibli, vattenmiljöövervakare på länsstyrelsen i Halland, att ingreppets effekter redan börjat göra sig till känna:
– Jag har jobbat på länsstyrelsen i 30 år och detta kvalar in på min negativa topp-fem lista.

Relaterad nyhet från din region
10 timmar sedan Sverige Anders Lundin
En undersökning visar att stöldrisken gör att båtägare inte byter till modernare motorer. Foto: Steve Adams
Så mycket släpper de svenska fritidsbåtarna ut

Bland de båtburna sportfiskarna pågår det en grön våg, där folk byter ut sina fossildrivna motorer till elmotorer. Men det finns fortfarande bromsar som gör att utvecklingen inte sker fullt ut.

Transportstyrelsen har tagit fram en undersökning kring båtmotorernas miljöpåverkan, med finansiering av Havs- och vattenmyndigheten. Det konstateras att bensinmotorer står för cirka 60 procent av koldioxidutsläppen och äldre tvåtaktare står för den största andelen utsläpp av kolväten.
Totalsiffran för de svenska fritidsbåtarnas utsläpp är 177 000 ton koldioxid och 2 100 ton kolväten.

Inom vissa områden ligger ekonomiska skäl bakom trögheten i utvecklingen. Båtägare behåller nämligen sina äldre tvåtaktsmotorer för att de är mindre stöldbegärliga än nyare fyrtaktsmotorer.
– En lösning på de här problemen kostar pengar, som knappast båtägarna själva kan stå för. Genom subventioner av miljövänligare bränsle, som idag är mycket dyrare per liter än ordinarie bränsle, skulle staten kunna snabba på utvecklingen mot ett mer miljövänligt båtliv, säger Lars-Åke Redéen, chefredaktör för tidningen Båtliv, vars artikel du kan läsa här.

Kartläggningen visar också att fler båtägare skulle kunna tänka sig att tanka miljövänligt om priserna vore lägre och bränslet mer tillgängligt på framför allt sjömackar. Här hittar du hela rapporten!

Du kanske även gillar detta