Den erkänt duktige flugbindaren Pontus Larsryd gjorde en spänstig satsning när han öppnade landets högst belägna flugfiskebutik i Tänndalen under namnet Northern Flies, 790 meter över havet. " /> Pontus stänger Sveriges högst belägna fiskebutik | Fiskejournalen
Just nu:
Annons

Nyheter

2 år sedan Sverige Anders Lundin
Flugbindaren Pontus Larsryd stänger sin butik.
Pontus stänger Sveriges högst belägna fiskebutik

Den erkänt duktige flugbindaren Pontus Larsryd gjorde en spänstig satsning när han öppnade landets högst belägna flugfiskebutik i Tänndalen under namnet Northern Flies, 790 meter över havet.

Nu kommer det tråkiga nyheter för hans trogna kunder eftersom Pontus meddelar att han avvecklar butiken och web-shopen. Pontus har nyligen blivit förälder och kommer satsa på mer familjetid framöver.

-Jag vill tacka alla mina kunder, men vill också poängtera att jag fortsätter med både mina flugor och tavlor, berättar Pontus som är både en duktig fotograf och yrkesarbetande kock i Tänndalen.

Lycka till med både föräldraskapet och flugbindningen önskar Fiskejournalen.

Relaterad nyhet från din region
19 timmar sedan Sverige Anders Lundin
En undersökning visar att stöldrisken gör att båtägare inte byter till modernare motorer. Foto: Steve Adams
Så mycket släpper de svenska fritidsbåtarna ut

Bland de båtburna sportfiskarna pågår det en grön våg, där folk byter ut sina fossildrivna motorer till elmotorer. Men det finns fortfarande bromsar som gör att utvecklingen inte sker fullt ut.

Transportstyrelsen har tagit fram en undersökning kring båtmotorernas miljöpåverkan, med finansiering av Havs- och vattenmyndigheten. Det konstateras att bensinmotorer står för cirka 60 procent av koldioxidutsläppen och äldre tvåtaktare står för den största andelen utsläpp av kolväten.
Totalsiffran för de svenska fritidsbåtarnas utsläpp är 177 000 ton koldioxid och 2 100 ton kolväten.

Inom vissa områden ligger ekonomiska skäl bakom trögheten i utvecklingen. Båtägare behåller nämligen sina äldre tvåtaktsmotorer för att de är mindre stöldbegärliga än nyare fyrtaktsmotorer.
– En lösning på de här problemen kostar pengar, som knappast båtägarna själva kan stå för. Genom subventioner av miljövänligare bränsle, som idag är mycket dyrare per liter än ordinarie bränsle, skulle staten kunna snabba på utvecklingen mot ett mer miljövänligt båtliv, säger Lars-Åke Redéen, chefredaktör för tidningen Båtliv, vars artikel du kan läsa här.

Kartläggningen visar också att fler båtägare skulle kunna tänka sig att tanka miljövänligt om priserna vore lägre och bränslet mer tillgängligt på framför allt sjömackar. Här hittar du hela rapporten!

Du kanske även gillar detta