Just nu:
Annons

Nyheter

9 år sedan Sverige Morgan Fihn
Protest mot gruvplaner

‒ Det känns hemskt att 20 års gruvbrytning ska kunna ta död på hela min historia och hela min framtid, säger Niila Inga från Laevas sameby till Miljöaktuellt.

Som vi tidigare har rapporterat så vill prospekteringsbolaget Kiruna iron öppna gruvverksamhet i trakten av Kaitumälven. Nu ställer sig även gruvfacken på de protesterandes sida.
Det är tidningen miljöaktuellt som berättar att fackföreningen Gruvtolvan i Kiruna protesterar mot gruvplanerana. Under ett medlemsmöte beslutade man nyligen att stämma in i kritiken mot projektet.
‒ Vi anser att det handlar om alldeles för grova ingrepp i ett viktigt rekreationsområde för att man ska starta en gruva med så kort livslängd, säger Jan Thelin, ordförande för gruvtolvan till Miljöaktuellt.
Här kan du läsa hela artikeln.
Läs tidigare notiser om gruvplanerna i Katumdalen.
Morgan Fihn

Relaterad nyhet från din region
3 timmar sedan Sverige Anders Lundin
En undersökning visar att stöldrisken gör att båtägare inte byter till modernare motorer. Foto: Steve Adams
Så mycket släpper de svenska fritidsbåtarna ut

Bland de båtburna sportfiskarna pågår det en grön våg, där folk byter ut sina fossildrivna motorer till elmotorer. Men det finns fortfarande bromsar som gör att utvecklingen inte sker fullt ut.

Transportstyrelsen har tagit fram en undersökning kring båtmotorernas miljöpåverkan, med finansiering av Havs- och vattenmyndigheten. Det konstateras att bensinmotorer står för cirka 60 procent av koldioxidutsläppen och äldre tvåtaktare står för den största andelen utsläpp av kolväten.
Totalsiffran för de svenska fritidsbåtarnas utsläpp är 177 000 ton koldioxid och 2 100 ton kolväten.

Inom vissa områden ligger ekonomiska skäl bakom trögheten i utvecklingen. Båtägare behåller nämligen sina äldre tvåtaktsmotorer för att de är mindre stöldbegärliga än nyare fyrtaktsmotorer.
– En lösning på de här problemen kostar pengar, som knappast båtägarna själva kan stå för. Genom subventioner av miljövänligare bränsle, som idag är mycket dyrare per liter än ordinarie bränsle, skulle staten kunna snabba på utvecklingen mot ett mer miljövänligt båtliv, säger Lars-Åke Redéen, chefredaktör för tidningen Båtliv, vars artikel du kan läsa här.

Kartläggningen visar också att fler båtägare skulle kunna tänka sig att tanka miljövänligt om priserna vore lägre och bränslet mer tillgängligt på framför allt sjömackar. Här hittar du hela rapporten!

Du kanske även gillar detta