Den officiella svenska protestdagen, 1 maj, är här. Men den här gången är det inte bara hyror, jämlik vård och andra klassiska kampfrågor som det marscheras för. I Älvkarleby handlar kampen om ett bättre fiske. " /> Protestdagen 1 maj är här – marscherar för havsöringen! | Fiskejournalen
Just nu:
Annons

Nyheter

2 år sedan Sverige Anders Lundin
Även länsstyrelsens egna beräkningar har visat att skarven är en hård predator på öringsmolt i bland annat Älvkarleby. Bild: Eniro och Gettyimages
Protestdagen 1 maj är här – marscherar för havsöringen!

Den officiella svenska protestdagen, 1 maj, är här. Men den här gången är det inte bara hyror, jämlik vård och andra klassiska kampfrågor som det marscheras för. I Älvkarleby handlar kampen om ett bättre fiske.

Under hela april 2019 fångades det enbart 107 havsöringar inom klassiska Älvkarleby Sportfiske. Det kan jämföras med april 1997, då det fångades 1 636 stycken. Vad är det då som orsakat den kraftiga nedgången? Jo, bland annat förvaltningen av skarv och säl, anser Janne Olsson på Älvkarleby Sportfiske. Därför bjuds nu allmänheten och myndigheter in till Öringens dag, där dessa frågor kommer att vara i fokus.

– Detta är en dag vi tillägnar och ger möjlighet för myndigheterna att komma hit och kasta efter havsöring och se vilket bedrövligt fiske det har blivit efter havsöringen. Så här blir det när man inte förvaltar skarv, gråsäl, häger, foderfiske, säger Janne Olsson.

Öringens dag tillägnas alltså Länsstyrelserna, Naturvårdsverket, HaV, Jordbruksverket, SLU samt alla politiker som sitter med i något parti. Alla de som jobbar för ovanstående nämnda fiskar gratis denna havsöringens dag. Fiskekortet hämtas endast ut på fiskekontoret där samtliga får med sig en lunta med mail som skickats genom åren, historik och statistik för havsöringen i Dalälven, hälsar Janne Olsson.

Missa inte denna stora öring från norr:

https://www.fiskejournalen.se/notandet-gav-norrlandsguld-pa-over-6-kilo/

Relaterad nyhet från din region
13 timmar sedan Sverige Anders Lundin
En undersökning visar att stöldrisken gör att båtägare inte byter till modernare motorer. Foto: Steve Adams
Så mycket släpper de svenska fritidsbåtarna ut

Bland de båtburna sportfiskarna pågår det en grön våg, där folk byter ut sina fossildrivna motorer till elmotorer. Men det finns fortfarande bromsar som gör att utvecklingen inte sker fullt ut.

Transportstyrelsen har tagit fram en undersökning kring båtmotorernas miljöpåverkan, med finansiering av Havs- och vattenmyndigheten. Det konstateras att bensinmotorer står för cirka 60 procent av koldioxidutsläppen och äldre tvåtaktare står för den största andelen utsläpp av kolväten.
Totalsiffran för de svenska fritidsbåtarnas utsläpp är 177 000 ton koldioxid och 2 100 ton kolväten.

Inom vissa områden ligger ekonomiska skäl bakom trögheten i utvecklingen. Båtägare behåller nämligen sina äldre tvåtaktsmotorer för att de är mindre stöldbegärliga än nyare fyrtaktsmotorer.
– En lösning på de här problemen kostar pengar, som knappast båtägarna själva kan stå för. Genom subventioner av miljövänligare bränsle, som idag är mycket dyrare per liter än ordinarie bränsle, skulle staten kunna snabba på utvecklingen mot ett mer miljövänligt båtliv, säger Lars-Åke Redéen, chefredaktör för tidningen Båtliv, vars artikel du kan läsa här.

Kartläggningen visar också att fler båtägare skulle kunna tänka sig att tanka miljövänligt om priserna vore lägre och bränslet mer tillgängligt på framför allt sjömackar. Här hittar du hela rapporten!

Du kanske även gillar detta