Just nu:
Annons

Nyheter

7 månader sedan Sverige Robert Westin
Nu får öringen bättre förutsättningar i Mjällån. Foto: Ulf Börjesson
Restaurering i Mjällån ska ge mer öring

Delar av Mjällån i Västernorrland har restaurerats under denna sommar. Den kraftigt flottledsrensade ån ska därmed på sikt kunna producera mer fisk.

Mjällån är ett 41 km långt biflöde till Ljustorpsån som i sin tur rinner ut i Indalsälven nedanför Bergeforsens kraftverk vid Timrå. Mjällån är outbyggd, oreglerad och saknar vandringshinder. Detta är ovanligt för ett vattendrag i regionen.

Ån är dock kraftigt rensad, rätad och kanaliserad på grund av flottningen som skett historiskt i området.

Sportfiskarna arbetsleder restaureringen. Detta är förbundets första restaureringsåtgärd i Västernorrlands län under modern tid.

-Vi har öppnat upp sidofåror och svämplan genom att plocka bort stenvallar och riskistor och återfört materialet till vattendraget där det hör hemma. Vi har även förbättrat lek- och uppväxtmiljöer för öringen, berättar Johan Rudin, projektledare hos Sportfiskarna.

I Mjällån finns både havsöring och stationär öring, harr, ål och andra arter som gynnas av åtgärderna.

Relaterad nyhet från din region
19 timmar sedan Sverige Anders Lundin
En undersökning visar att stöldrisken gör att båtägare inte byter till modernare motorer. Foto: Steve Adams
Så mycket släpper de svenska fritidsbåtarna ut

Bland de båtburna sportfiskarna pågår det en grön våg, där folk byter ut sina fossildrivna motorer till elmotorer. Men det finns fortfarande bromsar som gör att utvecklingen inte sker fullt ut.

Transportstyrelsen har tagit fram en undersökning kring båtmotorernas miljöpåverkan, med finansiering av Havs- och vattenmyndigheten. Det konstateras att bensinmotorer står för cirka 60 procent av koldioxidutsläppen och äldre tvåtaktare står för den största andelen utsläpp av kolväten.
Totalsiffran för de svenska fritidsbåtarnas utsläpp är 177 000 ton koldioxid och 2 100 ton kolväten.

Inom vissa områden ligger ekonomiska skäl bakom trögheten i utvecklingen. Båtägare behåller nämligen sina äldre tvåtaktsmotorer för att de är mindre stöldbegärliga än nyare fyrtaktsmotorer.
– En lösning på de här problemen kostar pengar, som knappast båtägarna själva kan stå för. Genom subventioner av miljövänligare bränsle, som idag är mycket dyrare per liter än ordinarie bränsle, skulle staten kunna snabba på utvecklingen mot ett mer miljövänligt båtliv, säger Lars-Åke Redéen, chefredaktör för tidningen Båtliv, vars artikel du kan läsa här.

Kartläggningen visar också att fler båtägare skulle kunna tänka sig att tanka miljövänligt om priserna vore lägre och bränslet mer tillgängligt på framför allt sjömackar. Här hittar du hela rapporten!

Du kanske även gillar detta