" /> Så undviker du sjösjuka – 10 snabba tips | Fiskejournalen
Just nu:
Annons

Nyheter

1 år sedan Sverige Hans Hällman
Mörka tankar? Att må illa till sjöss kan kännas hopplöst. Foto: Andreas Ekfeldt
Så undviker du sjösjuka – 10 snabba tips

Vinterstormar kan få många att söka sig till relingen när illamåendet tar vid. För andra räcker det med betydligt mindre sjögång för att ansiktsfärgen ska blekna. Oavsett känslighet för sjösjuka är det ofta plågsamt för den som drabbas. Här kommer tio tips på hur du slipper må dåligt.

De flesta har nog drabbats av sjösjuka i sina fiskeliv och kan vittna om hur eländigt man mår.
Men tröst finns, dels genom att känsligheten faktiskt blir mindre med åren, dels för att man själv kan minska risken att må dåligt.

  • Ät innan avfärd. För de flesta ger en tom mage ökad risk för sjösjuka. Att äta mycket kolhydrater 45-60 minuter innan man kastar loss kan vara klokt, liksom att undvika sur och fet mat samt alkohol och cigaretter.
  • Var utvilad. Bra sömn natten innan brukar minska risken att fiskedagen förstörs av sjösjuka.
  • Medicinera. Om du på förhand vet att du brukar må illa kan det vara en bra idé att investera i sjösjuketabletter eller liknande. De flesta ger bäst effekt om medicineringen påbörjas redan kvällen innan man ger sig av.
  • Testa ingefära. Ingefära tros kunna lugna tarmarna, vilket kan minska risken att bli sjösjuk.
  • Spana på horisonten. Undvik att titta länge på detaljer nära dig. Bättre då att se ut över havet och fästa blicken på horisonten, helst med ansiktet vänt mot fören om båten är i rörelse.
  • Undvik starka dofter. Luktintryck kan öka risken att må dåligt. Undvik därför dieseldoft, cigarettrök, parfymer – och förstås andras eventuella uppkast!
  • Stå still. Att röra sig mellan olika platser ombord kan öka risken att bli sjösjuk, särskilt på större båtar. Att stå still på däck i mitten av båten brukar vara en bra strategi.
  • Drick vatten. Vatten ger bland annat en mättnadskänsla och bidrar till att stabilisera kroppens övriga funktioner.
  • Behåll kylan. Att utsättas för hög värme ökar risken att bli sjösjuk. Keps eller annan huvudbonad kan hjälpa, liksom skugga om solen bränner på.
  • Släpp fåfängan. Om man struntar i hur man ser ut finns det vätskefyllda glasögon som kan göra underverk, enligt företaget som saluför dem. Sex minuter är tydligen allt som behövas innan sjösjukan är som bortblåst.

Vi hoppas att listan kan hjälpa dig att hålla humöret uppe och maten i magsäcken. Om inte, så kom ihåg att kräkas med vinden i ryggen. Kanske kan det rent av öka fiskelyckan för dina vänner ombord.

Källa: Scubadiving

Hans Hällman

Relaterad nyhet från din region
12 timmar sedan Sverige Anders Lundin
"Nu hoppas jag faktiskt att isarna smälter och försvinner så att folk inte kan gå ut på dem", säger Jan Insulander, projektledare på Issäkerhetsrådet. Foto: Hans Isaacson
Fler drunkningstillbud – fiskare gick inte att rädda

De svaga isarna fortsätter att skörda människoliv i södra landsdelarna. Totalt har det rapporterats in åtta döda på tre dagar genom drunkningstillbud.

Fiskejournalen berättade i fredags om att fyra män omkom efter ett drama på Vallsjön i Sävsjö, där två män gått ut för att fiska. Isen brast för dem, och när några kamrater försökte rädda de nödställda så dog även de.
På lördagen dog ytterligare två män i Katrineholm och ytterligare en i Enköping sedan de gått genom isen.

På söndagskvällen kom också beskedet att en sportfiskare avlidit efter en räddningsinsats i Värnamo.
Räddningstjänsten larmades till den aktuella sjön och de använde räddningspulka för att ta sig ut till den nödställde mannen.
– Det var två brandmän som stack ut direkt. Men det tog lång tid, eftersom de först inte hittade honom, berättar ett vittne som Fiskejournalen pratat med.
– Vi hittade mannen under vattnet strax före klockan 12, säger Niklas Andersson, insatsledare vid räddningstjänsten, till SVT Jönköping.
Mannen fördes till sjukhus, där han senare avled.

”Förstört” statistiken
Nu går flera aktörer ut och varnar för svaga isar, med hopp om att det inte ska ske några fler drunkningsolyckor i vinter.
– Vi har redan ”förstört” statistiken i år och jag är rädd att den kommer bli ovanligt mörk. Jag vet inte hur vi ska få folk att förstå. Nu hoppas jag faktiskt att isarna smälter och försvinner så att folk inte kan gå ut på dem, säger Jan Insulander, projektledare på Issäkerhetsrådet, till Aftonbladet.

Här är några enkla regler för ökad säkerhet:
1) Undersök isens bärighet innan du går ut på den och vid förflyttningar. Använd ispik eller isborr.
Ta hjälp och råd från erfarna om du är det minsta osäker.
2) Kolla gärna med närboende eller fiskeklubbar som ofta kan ge en bra bild av isläget.
3) Kolla gärna med närboende eller fiskeklubbar som ofta kan ge en bra bild av isläget.
4) Var aldrig ensam på isen. Att själv ta sig upp om sen brister kan vara svårt för den som inte är vältränad.
5) Använd säkerhetsutrustning som isdubbar (bärs under hakan) och lättåtkomlig säkerhetslina. Någon form av flythjälp kan vara avgörande om du går igenom isen.
6) Undvik strömsatta områden som in- och utlopp och sund.
7) Kör inte skoter på okänd is.
8) Håll dig på land om det finns minsta anledning att tro att isen kan vara farlig. (Källa Issäkerhetsrådet)

Du kanske även gillar detta