Under den kalla och blåsiga årstid som nu råder prioriteras säkerheten högt av alla seriösa båtfiskare. Men här kommer ändå en kom-ihåg-lista från proffs som till vardags undsätter båtfiskare i nöd. " /> Säkerheten först! | Fiskejournalen
Just nu:
Annons

Nyheter

4 år sedan Sverige Mathias Arnham
Kolla in Sjöräddningens säkerhetslista.
Säkerheten först!

Under den kalla och blåsiga årstid som nu råder prioriteras säkerheten högt av alla seriösa båtfiskare. Men här kommer ändå en kom-ihåg-lista från proffs som till vardags undsätter båtfiskare i nöd.
– Näst efter flytvästen är mobilfodralet fiskarens viktigaste livlina. De dödsfall vi haft de senaste åren är personer som inte själva har kunnat larma, säger Mikael Hinnerson, sjösäkerhetsansvarig på Sjöräddningssällskapet.

För att minimera riken för tillbud ger Sjöräddningssällskapet här en lista på enkla – men ack så viktiga – tips till säkert båtfiske.
Använd flytväst eller flytoverall.
Larma innan läget blir akut. Den som själv kan larma har störst chans att bli räddad. Lägg mobilen i ett vattentätt fodral.
Ge dig helst inte ut på sjön ensam. Meddela annars anhöriga om var du är och när du räknar med att vara tillbaka.
Se upp för linor i vattnet. Tamp i propellern är en vanlig olycksorsak.
Kolla vädret före turen. Det kan slå om snabbt.
Fiskar du utanför mobiltäckning är VHF-radio bra att ha. Även nödsändare som går via satellit har räddat liv utanför kuster och i fjällmiljö.

Vi tackar Sjöräddningssällskapet och önskar alla ett säkert båtfiske i vinter!

Hans Hällman

Relaterad nyhet från din region
13 timmar sedan Sverige Anders Lundin
En undersökning visar att stöldrisken gör att båtägare inte byter till modernare motorer. Foto: Steve Adams
Så mycket släpper de svenska fritidsbåtarna ut

Bland de båtburna sportfiskarna pågår det en grön våg, där folk byter ut sina fossildrivna motorer till elmotorer. Men det finns fortfarande bromsar som gör att utvecklingen inte sker fullt ut.

Transportstyrelsen har tagit fram en undersökning kring båtmotorernas miljöpåverkan, med finansiering av Havs- och vattenmyndigheten. Det konstateras att bensinmotorer står för cirka 60 procent av koldioxidutsläppen och äldre tvåtaktare står för den största andelen utsläpp av kolväten.
Totalsiffran för de svenska fritidsbåtarnas utsläpp är 177 000 ton koldioxid och 2 100 ton kolväten.

Inom vissa områden ligger ekonomiska skäl bakom trögheten i utvecklingen. Båtägare behåller nämligen sina äldre tvåtaktsmotorer för att de är mindre stöldbegärliga än nyare fyrtaktsmotorer.
– En lösning på de här problemen kostar pengar, som knappast båtägarna själva kan stå för. Genom subventioner av miljövänligare bränsle, som idag är mycket dyrare per liter än ordinarie bränsle, skulle staten kunna snabba på utvecklingen mot ett mer miljövänligt båtliv, säger Lars-Åke Redéen, chefredaktör för tidningen Båtliv, vars artikel du kan läsa här.

Kartläggningen visar också att fler båtägare skulle kunna tänka sig att tanka miljövänligt om priserna vore lägre och bränslet mer tillgängligt på framför allt sjömackar. Här hittar du hela rapporten!

Du kanske även gillar detta