[/caption] " /> Satellitövervakning av fiskefartyg | Fiskejournalen
Just nu:
Annons

Nyheter

9 år sedan Sverige Morgan Fihn
Satellitövervakning av fiskefartyg

– Satellitövervakningen ökar möjligheterna att få en mer hållbar fiskeförvaltning både i nationella vatten och på öppet hav och avslöjar var olagliga aktiviteter äger rum, säger Alfred Schumm, ansvarig för WWF-initiativet Smart fishing. (Copyright FlyingSinger/Creative Commons Attribution ShareAlike 3.0 License )

Nu uppmanar Världsnaturfonden WWF Europeiska unionen och andra stora fiskenationer att intensifiera satellitövervakning som en kostnadseffektiv metod i kampen mot olagliga fiskfångster.
Ett av de största hindren för ett hållbart fiske i världen är olagligt, orapporterat och oreglerat fiske. Det orsakar stora skador för yrkesfiskare, regeringar och konsumenter. Men om fler fiskefartyg började använda satellitsystemet AIS – Automatic Identification System – skulle det bli mycket lättare att kartlägga fartygsrutter och fiskeverksamhet i hela världen, menar WWF som granskat möjligheterna.
– Regeringar över hela världen måste införa satellitövervakningssystemet AIS som obligatoriskt för alla kommersiella fiskefartyg dygnet runt. Idag kräver Internationella sjöfartsorganisationen IMO bara att AIS-systemet installeras på fartyg över 300 bruttoregisterton, men det är inte obligatoriskt för alla fiskefartyg, säger Inger Näslund, enhetschef för WWFs vattenmiljöenhet.

Grunden i AIS bygger på en svensk metod som idag används som en internationellt etablerad kollisionsvarning. Via satellit levererar systemet data för att identifiera fartygens namn, storlek, position och hastighet.
AIS infördes som en obligatorisk standard för Internationella sjöfartsorganisationen (IMO) i december 2000. Nästan varje fartyg är idag utrustade med tekniken för sin egen säkerhet. Alla fartyg på 300 bruttoregisterton och mer måste upprätthålla en AIS-enhet som identifierar fartyget – men fiskefartygen är undantagna.
En WWF-granskning av fångster från 111 industriella fartyg som går utanför Västafrika visar att fartygen fiskar i nationella eller internationella vatten. Fartygens fångster går sedan direkt till den spanska hamnen i Las Palmas, Gran Canaria.
AIS-tekniken kan tillämpas och användas över hela världen. Det är en internationell standard som ger en ökad tydlighet av var fisket bedrivs. Fartyg som tidigare undgått identifiering, till exempel med hjälp av falska uppgifter, berövas sin anonymitet. Således kan den illegala jakten på de sista fiskresurserna stoppas tack vare en bättre kontroll och med hjälp av en hållbar förvaltning.

 

Relaterad nyhet från din region
5 timmar sedan Sverige Anders Lundin
Jodå – flera sportfiskare har hjälpt till att städa upp längs Malmö kanal. Frågan om ett fiskeförbud kommer ändå att tas upp av Malmö stad. Foto: Privat
Malmö kanal: Så många röstade emot fiskeförbud

Ska fisket i Malmö kanal förbjudas? Nej, tycker över 450 människor som röstat emot förslaget. Men frågan kommer ändå att tas upp av Malmö kommun, trots att betydligt färre vill se ett förbud.

Fiskejournalen har tidigare skrivit om konflikterna kring fisket i Malmö kanal, där det vittnats om nedskräpning och allmän misskötsel. Det gick så långt att det skickades in ett medborgarförslag till kommunen, om att fisket skulle förbjudas i kanalen. Nu står det klart att förslaget kommer att tas upp i tekniska nämnden i Malmö stad, eftersom över 100 personer röstat ja till förslaget. De över 450 rösterna som tyckte annorlunda lyckades alltså inte stoppa förslaget från att gå vidare i processen. Beslut väntas under juni månad.

Det ska dock tilläggas att det tagits initiativ bland sportfiskare för att städa upp vid kanalen, vilket vi skrivit om i tidigare artiklar.
Här kan du se ett inslag i SVT om konflikten vid Malmö kanal.

Du kanske även gillar detta