P å jullovet har du chansen att se lekande östersjööringar i Aquarias laxtrappa, på väg in på muséet. " /> Se lekande öring på Aquaria | Fiskejournalen
Just nu:
Annons

Nyheter

5 år sedan Sverige Maria Ålander
Havsöringarna äter upp sig ute i Östersjön, men återvänder till Aquaria när det är dags att leka, eftersom de är födda här. Foto: Jcdv100/CC https://www.flickr.com/photos/jcvd100/
Se lekande öring på Aquaria

P å jullovet har du chansen att se lekande östersjööringar i Aquarias laxtrappa, på väg in på muséet.
Aquaria på Djurgården i Stockholm, är ihopkopplat med Östersjön och varje vinter simmar vuxna öringar från Stockholms skärgård uppför muséets laxtrappa för att leka. Majoriteten av dessa öringar har fötts och vuxit upp på Aquaria, men de har spenderat större delen av sina liv ute i skärgården.

Lax- och öringtrappan är en passage mellan de två världar.

Aquarias mål har alltid varit att sudda ut gränsen mellan natur och museum.
— Med laxtrappan gör vi just det. Den är en passage mellan de två världarna och ett pedagogiskt verktyg som gör att vi kan visa våra besökare hur fantastisk naturen är, säger Robban Tranefalk, utställningstekniker och ansvarig för Aquarias öringar.
Från oktober till januari kan besökare se öringar i Aquarias laxtrappa. Aquaria har öppet efter julhelgen from  27 december.

Relaterad nyhet från din region
5 timmar sedan Sverige Anders Lundin
En undersökning visar att stöldrisken gör att båtägare inte byter till modernare motorer. Foto: Steve Adams
Så mycket släpper de svenska fritidsbåtarna ut

Bland de båtburna sportfiskarna pågår det en grön våg, där folk byter ut sina fossildrivna motorer till elmotorer. Men det finns fortfarande bromsar som gör att utvecklingen inte sker fullt ut.

Transportstyrelsen har tagit fram en undersökning kring båtmotorernas miljöpåverkan, med finansiering av Havs- och vattenmyndigheten. Det konstateras att bensinmotorer står för cirka 60 procent av koldioxidutsläppen och äldre tvåtaktare står för den största andelen utsläpp av kolväten.
Totalsiffran för de svenska fritidsbåtarnas utsläpp är 177 000 ton koldioxid och 2 100 ton kolväten.

Inom vissa områden ligger ekonomiska skäl bakom trögheten i utvecklingen. Båtägare behåller nämligen sina äldre tvåtaktsmotorer för att de är mindre stöldbegärliga än nyare fyrtaktsmotorer.
– En lösning på de här problemen kostar pengar, som knappast båtägarna själva kan stå för. Genom subventioner av miljövänligare bränsle, som idag är mycket dyrare per liter än ordinarie bränsle, skulle staten kunna snabba på utvecklingen mot ett mer miljövänligt båtliv, säger Lars-Åke Redéen, chefredaktör för tidningen Båtliv, vars artikel du kan läsa här.

Kartläggningen visar också att fler båtägare skulle kunna tänka sig att tanka miljövänligt om priserna vore lägre och bränslet mer tillgängligt på framför allt sjömackar. Här hittar du hela rapporten!

Du kanske även gillar detta