Just nu:
Annons

Nyheter

1 månad sedan Sverige Anders Lundin
Enligt guiden Philip Augustsson har det skånska silvret varit segt hittills. Foto: Privat
Seg start på öringfisket i syd – men ge inte upp!

Det vore en överdrift om vi skrev att havsöringsfisket på sydkusten fått en flygande start. Tvärtom kommer det rapporter om att öringen varit ovanligt svårflirtad denna säsongsinledning.

En av dem som kan vittna om det sega fisket är skånske guiden Philip Augustsson, som tror att öringen inte börjat leta sig in mot land ännu.
– Fisket har varit riktigt svårt och trögt hittills. Dåliga vindar, låg temperatur och hög salthalt har ställt till det. Förmodligen är mycket fisk längre ut där de har varmare vatten tack vare strömmarna, berättar Philip Augustsson för Fiskejournalen.

Han tror att det finns en del fisk i mynningar, på grund av högre sötvattenhalt.

– Jag fiskar dock personligen inte i de tillåtna mynningarna, eftersom jag inte vill bidra till att störa öringen i en miljö där de söker skydd och är lättåtkomliga.

Frågan är då vilka knep han kan bjuda på, för dem som längtar efter ett hugg?
– Fluga som imiterar räka eller spigg är alltid säkra kort. Spinnbeten i olika storlekar fungerar året om, och små beten är oftast säkra kort om man vill fånga fisk.
Philip säger att man ändå inte ska vara rädd för att köra stora beten tidigt på säsongen, fast det är kallt i vattnet.
– Då erbjuder man ett skrovmål som havsöringen inte hittar allt för ofta denna årstiden, och tendensen är att man då fångar stor fisk, tipsar Philip Augustsson.

Relaterad nyhet från din region
14 timmar sedan Sverige Anders Lundin
En undersökning visar att stöldrisken gör att båtägare inte byter till modernare motorer. Foto: Steve Adams
Så mycket släpper de svenska fritidsbåtarna ut

Bland de båtburna sportfiskarna pågår det en grön våg, där folk byter ut sina fossildrivna motorer till elmotorer. Men det finns fortfarande bromsar som gör att utvecklingen inte sker fullt ut.

Transportstyrelsen har tagit fram en undersökning kring båtmotorernas miljöpåverkan, med finansiering av Havs- och vattenmyndigheten. Det konstateras att bensinmotorer står för cirka 60 procent av koldioxidutsläppen och äldre tvåtaktare står för den största andelen utsläpp av kolväten.
Totalsiffran för de svenska fritidsbåtarnas utsläpp är 177 000 ton koldioxid och 2 100 ton kolväten.

Inom vissa områden ligger ekonomiska skäl bakom trögheten i utvecklingen. Båtägare behåller nämligen sina äldre tvåtaktsmotorer för att de är mindre stöldbegärliga än nyare fyrtaktsmotorer.
– En lösning på de här problemen kostar pengar, som knappast båtägarna själva kan stå för. Genom subventioner av miljövänligare bränsle, som idag är mycket dyrare per liter än ordinarie bränsle, skulle staten kunna snabba på utvecklingen mot ett mer miljövänligt båtliv, säger Lars-Åke Redéen, chefredaktör för tidningen Båtliv, vars artikel du kan läsa här.

Kartläggningen visar också att fler båtägare skulle kunna tänka sig att tanka miljövänligt om priserna vore lägre och bränslet mer tillgängligt på framför allt sjömackar. Här hittar du hela rapporten!

Du kanske även gillar detta