Just nu:
Annons

Nyheter

1 månad sedan Sverige Anders Lundin
Se upp för gösar med sändare i Hjälmaren. Foto: Martin Engström, Länsstyrelsen.
Släpp tillbaka gösar med sändare – forskning pågår!

Just nu simmar 90 gösar omkring i Hjälmaren med en sändare på sig. Forskarna vill nämligen veta hur de rör sig, både i jakten på föda och lekplatser.

Det är forskare vid SLU som tillsammans med Länsstyrelsen ska kartlägga Hjälmargösens förehavanden. Syftet är att förvaltningen av gösen och gösfisket i sjön ska kunna bedrivas så bra som möjligt.
Gösen är inte bara en populär sportfisk utan även en uppskattad matfisk, och målet är att kunna förena dessa två intressen utan att beståndet tar skada.

– Gösen är en uppskattad matfisk, som är eftertraktad av både det kommersiella och rekreationella fisket. Trots detta vet vi fortfarande lite om dess ekologi och beteende, säger Gustav Hellström, forskare vid Sveriges lantbruksuniversitet i Umeå.
Med anledning av projektet så finns det anledning för fritidsfiskare att vara uppmärksamma, eftersom de uppmanas släppa tillbaka märkta gösar i vattnet igen, om en sådan skulle fångas.
Här kan du läsa mer om projektet!

Relaterad nyhet från din region
13 timmar sedan Sverige Anders Lundin
En undersökning visar att stöldrisken gör att båtägare inte byter till modernare motorer. Foto: Steve Adams
Så mycket släpper de svenska fritidsbåtarna ut

Bland de båtburna sportfiskarna pågår det en grön våg, där folk byter ut sina fossildrivna motorer till elmotorer. Men det finns fortfarande bromsar som gör att utvecklingen inte sker fullt ut.

Transportstyrelsen har tagit fram en undersökning kring båtmotorernas miljöpåverkan, med finansiering av Havs- och vattenmyndigheten. Det konstateras att bensinmotorer står för cirka 60 procent av koldioxidutsläppen och äldre tvåtaktare står för den största andelen utsläpp av kolväten.
Totalsiffran för de svenska fritidsbåtarnas utsläpp är 177 000 ton koldioxid och 2 100 ton kolväten.

Inom vissa områden ligger ekonomiska skäl bakom trögheten i utvecklingen. Båtägare behåller nämligen sina äldre tvåtaktsmotorer för att de är mindre stöldbegärliga än nyare fyrtaktsmotorer.
– En lösning på de här problemen kostar pengar, som knappast båtägarna själva kan stå för. Genom subventioner av miljövänligare bränsle, som idag är mycket dyrare per liter än ordinarie bränsle, skulle staten kunna snabba på utvecklingen mot ett mer miljövänligt båtliv, säger Lars-Åke Redéen, chefredaktör för tidningen Båtliv, vars artikel du kan läsa här.

Kartläggningen visar också att fler båtägare skulle kunna tänka sig att tanka miljövänligt om priserna vore lägre och bränslet mer tillgängligt på framför allt sjömackar. Här hittar du hela rapporten!

Du kanske även gillar detta