W " /> Smart väska för dina beten | Fiskejournalen
Just nu:
Annons

Nyheter

5 år sedan Sverige Pär Lindberg
Rymlig betesväska från Westin som skyddar din beten mot väta vid båtfiske.
Smart väska för dina beten

W

Westin W6 Boat Lurebag Medium är en vattentålig fiskväska i lagom storlek. Den är perfekt för dina betesboxar och övriga prylar.

Westin W6 Boat Lurebag i storleken Medium håller dina betesboxar organiserade och torra. Alla standardboxar i storlek 36 x 23 centimeter, passar i denna väska. Även om du har flera stora betesboxar så finns det utrymme över i W6 Boat Lurebag. På utsidan hittar du D-ringar och vävband för att fästa verktyg i. Materialet är 600D Oxford och 420D Nylon med vattentät TPU beläggning.  YKK vattenavvisande dragkedja med UTX-Flex® spännen och D-ringar är andra finesser. Westin W6 Boat Lurebag Medium är vattentålig och skyddar dina värdefulla beten mot saltvatten. Cirkapris 999 kronor. Mer info: www.westin-fishing.com

Relaterad nyhet från din region
17 minuter sedan Sverige Anders Lundin
En undersökning visar att stöldrisken gör att båtägare inte byter till modernare motorer. Foto: Steve Adams
Så mycket släpper de svenska fritidsbåtarna ut

Bland de båtburna sportfiskarna pågår det en grön våg, där folk byter ut sina fossildrivna motorer till elmotorer. Men det finns fortfarande bromsar som gör att utvecklingen inte sker fullt ut.

Transportstyrelsen har tagit fram en undersökning kring båtmotorernas miljöpåverkan, med finansiering av Havs- och vattenmyndigheten. Det konstateras att bensinmotorer står för cirka 60 procent av koldioxidutsläppen och äldre tvåtaktare står för den största andelen utsläpp av kolväten.
Totalsiffran för de svenska fritidsbåtarnas utsläpp är 177 000 ton koldioxid och 2 100 ton kolväten.

Inom vissa områden ligger ekonomiska skäl bakom trögheten i utvecklingen. Båtägare behåller nämligen sina äldre tvåtaktsmotorer för att de är mindre stöldbegärliga än nyare fyrtaktsmotorer.
– En lösning på de här problemen kostar pengar, som knappast båtägarna själva kan stå för. Genom subventioner av miljövänligare bränsle, som idag är mycket dyrare per liter än ordinarie bränsle, skulle staten kunna snabba på utvecklingen mot ett mer miljövänligt båtliv, säger Lars-Åke Redéen, chefredaktör för tidningen Båtliv, vars artikel du kan läsa här.

Kartläggningen visar också att fler båtägare skulle kunna tänka sig att tanka miljövänligt om priserna vore lägre och bränslet mer tillgängligt på framför allt sjömackar. Här hittar du hela rapporten!

Du kanske även gillar detta