Just nu:
Annons

Nyheter

1 vecka sedan Sverige Anders Lundin
Jonatan Danielsson med sitt nya personliga rekord. Foto: Privat
Snacka om en galant comeback för Jonatan!

Det är aldrig för sent att börja fiska – och inte heller att göra comeback! Jonatan Danielsson har haft några års vila från fisket – men nu är han biten igen efter en minst sagt lyckad comeback.

Jonatan och kamraterna Patrick Trofast, Martin Unbeck och Alexander Karlsson bestämde sig för att utnyttja vintervädret till ismete efter gädda i helgen. Platsen var en sjö i Jönköpings län.
– Efter ett par års uppehåll från fisket följde jag mina gamla vapendragare ut på en spontandag på sjön, berättar Jonatan.

Och det är ett beslut som ingen av det kommer att ångra. Det resulterade i en kraftig höjning av det personliga rekordet för Jonathan. Från 9,2 kilo sedan tidigare till hela 14,5 kilo.
– Efter ett minst sagt dåligt mothugg blev jag duktigt förvånad när den här donnan smög upp vid hålet. 127 centimeter lång, konstaterar Jonatan Danielsson.

Med andra ord en fisk som hela sällskapet kunde glädjas åt. Det var i själva verket en av de längsta gäddorna som rapporterats i Sverige denna vinter. Snygg comeback, säger vi på Fiskejournalen.

Relaterad nyhet från din region
7 timmar sedan Sverige Anders Lundin
En undersökning visar att stöldrisken gör att båtägare inte byter till modernare motorer. Foto: Steve Adams
Så mycket släpper de svenska fritidsbåtarna ut

Bland de båtburna sportfiskarna pågår det en grön våg, där folk byter ut sina fossildrivna motorer till elmotorer. Men det finns fortfarande bromsar som gör att utvecklingen inte sker fullt ut.

Transportstyrelsen har tagit fram en undersökning kring båtmotorernas miljöpåverkan, med finansiering av Havs- och vattenmyndigheten. Det konstateras att bensinmotorer står för cirka 60 procent av koldioxidutsläppen och äldre tvåtaktare står för den största andelen utsläpp av kolväten.
Totalsiffran för de svenska fritidsbåtarnas utsläpp är 177 000 ton koldioxid och 2 100 ton kolväten.

Inom vissa områden ligger ekonomiska skäl bakom trögheten i utvecklingen. Båtägare behåller nämligen sina äldre tvåtaktsmotorer för att de är mindre stöldbegärliga än nyare fyrtaktsmotorer.
– En lösning på de här problemen kostar pengar, som knappast båtägarna själva kan stå för. Genom subventioner av miljövänligare bränsle, som idag är mycket dyrare per liter än ordinarie bränsle, skulle staten kunna snabba på utvecklingen mot ett mer miljövänligt båtliv, säger Lars-Åke Redéen, chefredaktör för tidningen Båtliv, vars artikel du kan läsa här.

Kartläggningen visar också att fler båtägare skulle kunna tänka sig att tanka miljövänligt om priserna vore lägre och bränslet mer tillgängligt på framför allt sjömackar. Här hittar du hela rapporten!

Du kanske även gillar detta