Just nu:
Annons

Nyheter

5 månader sedan Sverige Anders Lundin
Luppen och pincetten är Rebecka Svenssons främsta ”vapen” i jakten på spybollarnas hemligheter. Foto: Martina Blass/SLU Aqua
Snart har vi svaret: Vilken fisk äter skarven helst?

Att skarven äter fisk vet vi, dessutom i stora mängder om den får tillfälle. Snart kommer svaret på frågan vilken som egentligen är skarvens favoriträtt?

Det är Rebecka Svensson på SLU Aqua som denna vecka sitter och tittar närmare på skarvens matvanor, vid deras kustlaboratorium i Öregrund. Det handlar helt enkelt om att analysera spybollar, som kommer från skarvar i Licknevarpsfjärden i Östergötland.

Totalt har Rebecka Svensson sorterat igenom 254 spybollar och spyor, och av materialet hittills framkommer det att mört och gärs tillhör de vanligast förekommande arterna.
”Genom att jämföra uppgifter om fisksammansättningen från provfisken med information om vad skarven ätit kan vi dra slutsatser om vilka arter skarven föredrar och hur predationen kan påverka fiskbestånden”, konstaterar SLU Aqua.
Följ deras arbete här!

Relaterad nyhet från din region
7 timmar sedan Sverige Anders Lundin
En undersökning visar att stöldrisken gör att båtägare inte byter till modernare motorer. Foto: Steve Adams
Så mycket släpper de svenska fritidsbåtarna ut

Bland de båtburna sportfiskarna pågår det en grön våg, där folk byter ut sina fossildrivna motorer till elmotorer. Men det finns fortfarande bromsar som gör att utvecklingen inte sker fullt ut.

Transportstyrelsen har tagit fram en undersökning kring båtmotorernas miljöpåverkan, med finansiering av Havs- och vattenmyndigheten. Det konstateras att bensinmotorer står för cirka 60 procent av koldioxidutsläppen och äldre tvåtaktare står för den största andelen utsläpp av kolväten.
Totalsiffran för de svenska fritidsbåtarnas utsläpp är 177 000 ton koldioxid och 2 100 ton kolväten.

Inom vissa områden ligger ekonomiska skäl bakom trögheten i utvecklingen. Båtägare behåller nämligen sina äldre tvåtaktsmotorer för att de är mindre stöldbegärliga än nyare fyrtaktsmotorer.
– En lösning på de här problemen kostar pengar, som knappast båtägarna själva kan stå för. Genom subventioner av miljövänligare bränsle, som idag är mycket dyrare per liter än ordinarie bränsle, skulle staten kunna snabba på utvecklingen mot ett mer miljövänligt båtliv, säger Lars-Åke Redéen, chefredaktör för tidningen Båtliv, vars artikel du kan läsa här.

Kartläggningen visar också att fler båtägare skulle kunna tänka sig att tanka miljövänligt om priserna vore lägre och bränslet mer tillgängligt på framför allt sjömackar. Här hittar du hela rapporten!

Du kanske även gillar detta