Just nu:
Annons

Nyheter

9 år sedan Sverige Fiskejournalen
Sofia har lagt på sig

Rikskända karpdamen Sofia från Lomma har faktiskt lagt på sig lite till. Det kunde sportfiskehandlaren Anders Idarsson konstatera när han häromdagen lyckades lura upp henne ur Tegelbruksdammen.
”Jag har inte fiskat där på 4-5 år, men kände att jag vara tvungen att försöka fånga någon av toppfiskarna. Det har blivit några nätter sen i vintras och nu äntligen kom hon”, skriver Anders i mejl till Fiskejournalen och beskriver fångsten så här:
”Kl.7.30 plockade hon upp tacklet med två SBM Shitty Lobster-boilies. Fighten blev kort, men dramatisk, då hon snabbt gick fast under ett överhängande träd. Turligt nog satt Korda-kroken rejält förankrad i underläppen och med lite tråckel kunde fisken baxas in i håven. Väl i håven såg jag vilken fisk det var. Näst tyngsta karpen i Sverige och bara drygt ett hekto under svenska rekordet.”
Drygt ett hekto under svenska rekordet innebär 22 500 gram.
Svenne Andersson

En glad Anders håller den tämligen trinda Sofia ömt i famnen.

Relaterad nyhet från din region
5 timmar sedan Sverige Anders Lundin
SportfiskeSverige Online 2021 ska innehålla både livefiske och digital shopping om den blir av.
Freewater kastar loss mot digital sportfiskemässa

Sportfiskemässan blev som bekant inställd med anledning av pandemin – men nu planeras det i stället en digital variant i annan regi. Det är Freewater Pictures som hoppas ro i land en satsning samma datum 19–21 mars, under namnet SportfiskeSverige Online 2021.

Det är Oskar Stenberg och det övriga gänget i Freewater Pictures som vill samla branschen i digital form, nu när den fysiska mässan inte blir av. Sista spiken är inte inslagen ännu, men förhoppningsvis kan de ge grönt ljus inom kort.
– Vi har arrangerat ett flertal digitala mässor som blivit lyckade, och vi har ett koncept som vi tror kommer fungera i större skala också, berättar Oskar för Fiskejournalen.

De hoppas på ett 50-tal utställare och 30 betesbyggare, och själva basen för sändningen kommer att vara vid en marina där det finns öppet vatten, med livefiske och demonstrationer av både båtar och utrustning. Det kommer att ske under så säkra former som möjligt, och det är därmed inte öppet för allmänheten att komma just dit.
– Vi måste ha höga mål, men vi har testat oss fram med flera olika databaser och system som vi vet fungerar. Det mässor vi haft hittills har gett väldigt bra försäljning för utställarna.

Just nu raggar Freewater Pictures fler utställare och intressenter, och förhoppningen är att även Sportfiskemässan ska haka på så småningom.
–  Jag tror faktiskt att de fysiska mässorna kommer ett ha en parallell digital variant i framtiden. Det är på tiden att sportfisket digitaliseras, och jag hoppas folk känner att vi gör en bra sak för branschen, hälsar Oskar Stenberg.

Du kanske även gillar detta