Lögdeälven är en av få outbyggda skogsälvar i Sverige, och känd för både sitt lax- och havsöringfiske. Nu har ån fått ytterligare ett lyft, efter att många sträckor återställts från flottningsepoken. " /> Spana in förvandlingen i Lögdeälvens strömmar | Fiskejournalen
Just nu:
Annons

Nyheter

1 år sedan Sverige Anders Lundin
Grävmaskinerna har jobbat hårt i Lögdeälven. Foto: Länsstyrelsen i Västerbotten
Spana in förvandlingen i Lögdeälvens strömmar

Lögdeälven är en av få outbyggda skogsälvar i Sverige, och känd för både sitt lax- och havsöringfiske. Nu har ån fått ytterligare ett lyft, efter att många sträckor återställts från flottningsepoken.

Det är Länsstyrelsen i Västerbotten som bjuder på en föredömlig genomgång av all restaurering från Lögdeälven. Under hela december har de publicerat bilder och berättelser från arbetet, som skedde inom EU LIFE-projektet ReBorN.

I Norrland har väldigt många vattendrag nyttjats för att underlätta timmertransporten, och enbart i Västerbotten har cirka 800 mil använts som allmän flottled, enligt uppgifter från Havs- och vattenmyndigheten.

Detta innebär att åtgärdsbehovet varit väldigt stort, och genom projektet ReBorN ska 200 kilometer vattendrag återskapas. Projektet omfattar hela Lögdeälven med biflöden i Västerbotten. I Norrbotten ingår delar av Åbyälven, Byskeälven, Piteälven, Råneälven och Kalixälven.

På Länsstyrelsens Facebook-sida ”Fiske och vattenvård i Västerbotten” kan du själv spana in alla 10 delar om Lögdeälven, och kanske inspireras till en framtida fiskeutflykt till vattnet.

Missa inte heller att läsa om detta:

https://www.fiskejournalen.se/gladjebesked-kampanj-for-vatten-gav-resultat/

Relaterad nyhet från din region
16 timmar sedan Sverige Anders Lundin
En undersökning visar att stöldrisken gör att båtägare inte byter till modernare motorer. Foto: Steve Adams
Så mycket släpper de svenska fritidsbåtarna ut

Bland de båtburna sportfiskarna pågår det en grön våg, där folk byter ut sina fossildrivna motorer till elmotorer. Men det finns fortfarande bromsar som gör att utvecklingen inte sker fullt ut.

Transportstyrelsen har tagit fram en undersökning kring båtmotorernas miljöpåverkan, med finansiering av Havs- och vattenmyndigheten. Det konstateras att bensinmotorer står för cirka 60 procent av koldioxidutsläppen och äldre tvåtaktare står för den största andelen utsläpp av kolväten.
Totalsiffran för de svenska fritidsbåtarnas utsläpp är 177 000 ton koldioxid och 2 100 ton kolväten.

Inom vissa områden ligger ekonomiska skäl bakom trögheten i utvecklingen. Båtägare behåller nämligen sina äldre tvåtaktsmotorer för att de är mindre stöldbegärliga än nyare fyrtaktsmotorer.
– En lösning på de här problemen kostar pengar, som knappast båtägarna själva kan stå för. Genom subventioner av miljövänligare bränsle, som idag är mycket dyrare per liter än ordinarie bränsle, skulle staten kunna snabba på utvecklingen mot ett mer miljövänligt båtliv, säger Lars-Åke Redéen, chefredaktör för tidningen Båtliv, vars artikel du kan läsa här.

Kartläggningen visar också att fler båtägare skulle kunna tänka sig att tanka miljövänligt om priserna vore lägre och bränslet mer tillgängligt på framför allt sjömackar. Här hittar du hela rapporten!

Du kanske även gillar detta