Sportfiskarna har anledning att vara nöjda över fördelningen av statsbidrag till landets friluftslivsorganisationer. De fick nämligen 200 000 i ökat anslag, och sammanlagt och 9,5 miljoner totalt. " /> Sportfiskarna får ökat stöd – satsar stort på unga | Fiskejournalen
Just nu:
Annons

Nyheter

2 år sedan Sverige Anders Lundin
Sportfiskarna fortsätter satsa på ungdomsverksamheten. Foto: Magnus Grimstedt
Sportfiskarna får ökat stöd – satsar stort på unga

Sportfiskarna har anledning att vara nöjda över fördelningen av statsbidrag till landets friluftslivsorganisationer. De fick nämligen 200 000 i ökat anslag, och sammanlagt och 9,5 miljoner totalt.

Sportfiskarna tilldelas 5 000 000 kronor i organisationsbidrag och 4 550 000 kronor i verksamhetsbidrag. Frågan är då hur medlen ska användas? Jo, bland annat genom fortsatt satsning på ungdomarna.

Verksamhetsbidraget ska användas till den breda satsningen ”Åtgärdspaket: Skola, främjande och integration” som får 2 950 000 kronor, samt det välkända skolprojektet ”Klassdraget” som tilldelas 1 600 000 kronor. Klassdraget har omfattat inte mindre än 100 000 deltagande skolbarn hittills.

– Det är oerhört värdefullt för förbundet att bli tilldelade dessa medel och vi kommer som alltid att göra vårt bästa för att få ut maximalt med verksamhet för pengarna. Genom statsbidraget kan vi utveckla verksamheten på fler kontor i landet och tillsammans med våra anslutna föreningar kan vi få ännu fler barn och unga att prova på fiske och få delta i praktisk fiskevård – på skoltid, fritid och lovtid, kommenterar Jesper Taube, Sportfiskarnas Stabschef.

Läs mer om Sportfiskarna:

Dags för helkväll med artjakt och tonfisk i fokus

Relaterad nyhet från din region
1 timme sedan Sverige Anders Lundin
En undersökning visar att stöldrisken gör att båtägare inte byter till modernare motorer. Foto: Steve Adams
Så mycket släpper de svenska fritidsbåtarna ut

Bland de båtburna sportfiskarna pågår det en grön våg, där folk byter ut sina fossildrivna motorer till elmotorer. Men det finns fortfarande bromsar som gör att utvecklingen inte sker fullt ut.

Transportstyrelsen har tagit fram en undersökning kring båtmotorernas miljöpåverkan, med finansiering av Havs- och vattenmyndigheten. Det konstateras att bensinmotorer står för cirka 60 procent av koldioxidutsläppen och äldre tvåtaktare står för den största andelen utsläpp av kolväten.
Totalsiffran för de svenska fritidsbåtarnas utsläpp är 177 000 ton koldioxid och 2 100 ton kolväten.

Inom vissa områden ligger ekonomiska skäl bakom trögheten i utvecklingen. Båtägare behåller nämligen sina äldre tvåtaktsmotorer för att de är mindre stöldbegärliga än nyare fyrtaktsmotorer.
– En lösning på de här problemen kostar pengar, som knappast båtägarna själva kan stå för. Genom subventioner av miljövänligare bränsle, som idag är mycket dyrare per liter än ordinarie bränsle, skulle staten kunna snabba på utvecklingen mot ett mer miljövänligt båtliv, säger Lars-Åke Redéen, chefredaktör för tidningen Båtliv, vars artikel du kan läsa här.

Kartläggningen visar också att fler båtägare skulle kunna tänka sig att tanka miljövänligt om priserna vore lägre och bränslet mer tillgängligt på framför allt sjömackar. Här hittar du hela rapporten!

Du kanske även gillar detta