I vår får du behålla maximalt två havsöringar per dag på västkusten. (Foto: Markus Lundgren) I vår får du behålla maximalt två havsöringar per dag på västkusten. (Foto: Markus Lundgren)[/caption] " /> Sportfiskarna om nya reglerna på västkusten | Fiskejournalen
Just nu:
Annons

Nyheter

7 år sedan Sverige Morgan Fihn
Sportfiskarna om nya reglerna på västkusten
I vår får du behålla maximalt två havsöringar per dag på västkusten. (Foto: Markus Lundgren)

I vår får du behålla maximalt två havsöringar per dag på västkusten. (Foto: Markus Lundgren)

Havs- och vattenmyndigheten inför nya regler för att skydda lax och öring i Kattegatt och Skagerrak. Sportfiskarna är positivt inställda till de nya bestämmelserna, men anser att Havs- och vattenmyndigheten hade kunnat begränsa nätfisket även på vatten grundare än 3 meter, ett förslag som tidigare framförts.
– Det är till glädje för alla längs hela västkusten att förändringar i fiskbestånden uppmärksammas och att åtgärder sätts in för att skydda dem. Sportfiskarna ställer förstås upp, men nästa steg måste bli att fler tar sitt ansvar och att även nätfiske på grunt vatten förbjuds, säger Sportfiskarnas generalsekreterare Stefan Nyström i ett tidigare uttalande.
Havs- och vattenmyndigheten (HaV) inför med start 7 mars 2014 en fångstbegränsning för handredskapsfiske till två öringar/laxar per fiskande och dag i Skagerrak och Kattegatt. Bakgrunden är att man noterat att tätheterna av öringungar har minskat i många vattendrag. HaV anser det rimligt att även sportfisket regleras, då det utöver generella bestämmelser gällande fredningstider och minimimått saknats regler för handredskapsfisket i havet. Sportfisket efter havsöring är mycket populärt och utövas av tiotusentals sportfiskare på västkusten. Sedan bottenfiskbestånden kollapsat de senaste årtiondena har havsöringen blivit den viktigaste arten för sportfisket på västkusten. Bakom havsöringens ökning ligger bland annat riktade fiskevårdsåtgärder, framgångsrik kalkningsverksamhet och framsynta fiskeregleringar.

De nya reglerna innebär också bland annat att fiske efter lax inte längre är tillåtet med nät på djupare vatten än tre meter i Skagerrak och Kattegatt. Bakgrunden är det nätfiske som fångat stora mängder lax i södra Kattegatt, där laxbestånd från många olika vattendrag blandas innan de vandrar norrut längs svenska västkusten. För den svenska Atlantlaxen är läget betydligt mer allvarligt än för öringen och även om beståndssituationen varierar från vattendrag till vattendrag har tätheterna av laxungar i våra vattendrag i genomsnitt halverats sedan 1980-talet.
Sportfiskarna är positivt inställda till de nya bestämmelserna, men anser att Havs- och vattenmyndigheten hade kunnat begränsa nätfisket även på vatten grundare än 3 meter, ett förslag som tidigare framförts. Nätfisket är till skillnad från sportfisket mängdfångade, icke-selektivt och omöjliggör återutsättning av levande fisk.
Under gårdagen intervjuades Havs- och vattenmyndighetens utredare Håkan Carlstrand och Sportfiskarnas biolog Markus Lundgren av Sveriges Radio.
Lyssna på inslaget här som börjar 1h och 17 min in i sändningen och varar i 6 minuter.

Här kan du även läsa uttalanden från Sportfiskarnas Västerhavskonsulent Niclas Åberg i tidningen Buhusläningen.

Läs här om de nya reglerna från HaV.

Relaterad nyhet från din region
5 timmar sedan Sverige Anders Lundin
En undersökning visar att stöldrisken gör att båtägare inte byter till modernare motorer. Foto: Steve Adams
Så mycket släpper de svenska fritidsbåtarna ut

Bland de båtburna sportfiskarna pågår det en grön våg, där folk byter ut sina fossildrivna motorer till elmotorer. Men det finns fortfarande bromsar som gör att utvecklingen inte sker fullt ut.

Transportstyrelsen har tagit fram en undersökning kring båtmotorernas miljöpåverkan, med finansiering av Havs- och vattenmyndigheten. Det konstateras att bensinmotorer står för cirka 60 procent av koldioxidutsläppen och äldre tvåtaktare står för den största andelen utsläpp av kolväten.
Totalsiffran för de svenska fritidsbåtarnas utsläpp är 177 000 ton koldioxid och 2 100 ton kolväten.

Inom vissa områden ligger ekonomiska skäl bakom trögheten i utvecklingen. Båtägare behåller nämligen sina äldre tvåtaktsmotorer för att de är mindre stöldbegärliga än nyare fyrtaktsmotorer.
– En lösning på de här problemen kostar pengar, som knappast båtägarna själva kan stå för. Genom subventioner av miljövänligare bränsle, som idag är mycket dyrare per liter än ordinarie bränsle, skulle staten kunna snabba på utvecklingen mot ett mer miljövänligt båtliv, säger Lars-Åke Redéen, chefredaktör för tidningen Båtliv, vars artikel du kan läsa här.

Kartläggningen visar också att fler båtägare skulle kunna tänka sig att tanka miljövänligt om priserna vore lägre och bränslet mer tillgängligt på framför allt sjömackar. Här hittar du hela rapporten!

Du kanske även gillar detta