Svenska Specimentävlingen brukar nå sitt klimax under våren, och så även det här tävlingsåret. Det har anmälts extrema mängder fisk under maj månad, och i toppen hittar vi ett gäng som landat flera troféfiskar. " /> Stora laxfiskar tar Oldschool Specimen till toppen | Fiskejournalen
Just nu:
Annons

Nyheter

2 år sedan Sverige Anders Lundin
Leif Krauses lax på 18230 gram är en av anledningarna till att Oldschool Specimen leder Svenska Specimentävlingen.
Stora laxfiskar tar Oldschool Specimen till toppen

Svenska Specimentävlingen brukar nå sitt klimax under våren, och så även det här tävlingsåret. Det har anmälts extrema mängder fisk under maj månad, och i toppen hittar vi ett gäng som landat flera troféfiskar.

Andreas Ekfeldt med öring på 8060 gram.

Medlemmarna i lag Oldschool Specimen har gjort en rejäl satsning och tagit över lagtävlingen i prestigefyllda Svenska Specimentävlingen 2019. Bland annat har grabbarna satsat hårt på öring, lax, färna och mört, och det har verkligen gett utdelning! Eller vad sägs om Leif Krauses enorma lax på 18 239 gram och Andreas Ekfeldts imponerande öring på 8 060 gram?

Övriga medlemmar i Oldschool Specimen är Marcus Brännström, Jerker Löf, Daniel Nilsson, Daniel Lundgren, Daniel Ludvigsen, Christer Lindström, Sebastian Lundberg, Emil Albertsson, Anton Eriksson, Fredrik Jadeland, Sten-Sture Jönsson, Joel Ibson, och Tommie Magnusson.

Det hettar alltså till ordentligt i lagtävlingen nu och det är fem lag som har positionerat sig där uppe bland topparna! Frågan är om Oldschool Specimen kan hålla undan för exempelvis Team Mött och C4 Specimen, som lär lägga in en högre växel för att nå ikapp. I den individuella tävlingen är det just nu Fredrik Samuelsson som har plockat på sig rejält med storfiskar och som leder med råge.

Över lag är det främst klassiska vårarter som lax, färna och vimma som dominerar antalsmässigt. Hela dramatiken kan du följa här på tävlingens hemsida!

Läs om andra storlaxar:

Både trassel och håvmiss innan jättelaxen kunde bärgas

Relaterad nyhet från din region
13 timmar sedan Sverige Anders Lundin
En undersökning visar att stöldrisken gör att båtägare inte byter till modernare motorer. Foto: Steve Adams
Så mycket släpper de svenska fritidsbåtarna ut

Bland de båtburna sportfiskarna pågår det en grön våg, där folk byter ut sina fossildrivna motorer till elmotorer. Men det finns fortfarande bromsar som gör att utvecklingen inte sker fullt ut.

Transportstyrelsen har tagit fram en undersökning kring båtmotorernas miljöpåverkan, med finansiering av Havs- och vattenmyndigheten. Det konstateras att bensinmotorer står för cirka 60 procent av koldioxidutsläppen och äldre tvåtaktare står för den största andelen utsläpp av kolväten.
Totalsiffran för de svenska fritidsbåtarnas utsläpp är 177 000 ton koldioxid och 2 100 ton kolväten.

Inom vissa områden ligger ekonomiska skäl bakom trögheten i utvecklingen. Båtägare behåller nämligen sina äldre tvåtaktsmotorer för att de är mindre stöldbegärliga än nyare fyrtaktsmotorer.
– En lösning på de här problemen kostar pengar, som knappast båtägarna själva kan stå för. Genom subventioner av miljövänligare bränsle, som idag är mycket dyrare per liter än ordinarie bränsle, skulle staten kunna snabba på utvecklingen mot ett mer miljövänligt båtliv, säger Lars-Åke Redéen, chefredaktör för tidningen Båtliv, vars artikel du kan läsa här.

Kartläggningen visar också att fler båtägare skulle kunna tänka sig att tanka miljövänligt om priserna vore lägre och bränslet mer tillgängligt på framför allt sjömackar. Här hittar du hela rapporten!

Du kanske även gillar detta