" /> Storhugg gav gäddbad | Fiskejournalen
Just nu:
Annons

Nyheter

3 år sedan Sverige Hans Hällman
Närkontakt. Emma firade sin storgädda med ett svalkande bad. Foto: Emma Bäcker Håkonsen
Storhugg gav gäddbad

Emma Bäcker Håkonsen håller vad hon lovar – om en stor gädda högg skulle hon slänga sig i vattnet. Och visst blev det så. – Det var fantastiskt! Men min fiskekompis tyckte nog att jag var galen, hälsar hon.

Att bada med sina storfångster är inget nytt för den hängivna sportfiskaren och fiskejournalisten Emma Bäcker Håkonsen. Hon har delat vatten med både karpar och arapaimor, men det var först i förra veckan som premiärdoppet med en gädda togs.
Upprinnelsen kom redan i båten på väg till fiskeplatsen.
– Min kompis och jag skulle fiska abborre på lätta grejer i en sjö där jag visste att det fanns riktigt stora gäddor. Utan större baktanke sa jag att om någon av oss får en riktigt fin gädda så måste man bada med den. Min kompis skrattade och ingen av oss trodde nog att det skulle bli aktuellt, berättar Emma.

Men det blev det i allra högsta grad. När Emma lät sin jigg studsa ner längs en brant small det på ordentligt.

”Det var en skön känsla att hålla den i vattnet och det märktes att den hade mycket krafter kvar”

– Det var en riktig kul upplevelse på lätt utrustning. När gäddan kom in till båten var det bara att slänga sig i vattnet. Den var 111 centimeter lång och lugn och fin när den krokades av. Det var en skön känsla att hålla den i vattnet och det märktes att den hade mycket krafter kvar. När jag släppte taget gav den sig snabbt iväg med några kraftiga stjärtslag, berättar Emma.

– Får jag något stort kan det absolut bli fler bad. Kanske blir det med en abborre nästa gång.

Foto: Emma Bäcker Håkonsen

Hans Hällman

Relaterad nyhet från din region
7 timmar sedan Sverige Anders Lundin
En undersökning visar att stöldrisken gör att båtägare inte byter till modernare motorer. Foto: Steve Adams
Så mycket släpper de svenska fritidsbåtarna ut

Bland de båtburna sportfiskarna pågår det en grön våg, där folk byter ut sina fossildrivna motorer till elmotorer. Men det finns fortfarande bromsar som gör att utvecklingen inte sker fullt ut.

Transportstyrelsen har tagit fram en undersökning kring båtmotorernas miljöpåverkan, med finansiering av Havs- och vattenmyndigheten. Det konstateras att bensinmotorer står för cirka 60 procent av koldioxidutsläppen och äldre tvåtaktare står för den största andelen utsläpp av kolväten.
Totalsiffran för de svenska fritidsbåtarnas utsläpp är 177 000 ton koldioxid och 2 100 ton kolväten.

Inom vissa områden ligger ekonomiska skäl bakom trögheten i utvecklingen. Båtägare behåller nämligen sina äldre tvåtaktsmotorer för att de är mindre stöldbegärliga än nyare fyrtaktsmotorer.
– En lösning på de här problemen kostar pengar, som knappast båtägarna själva kan stå för. Genom subventioner av miljövänligare bränsle, som idag är mycket dyrare per liter än ordinarie bränsle, skulle staten kunna snabba på utvecklingen mot ett mer miljövänligt båtliv, säger Lars-Åke Redéen, chefredaktör för tidningen Båtliv, vars artikel du kan läsa här.

Kartläggningen visar också att fler båtägare skulle kunna tänka sig att tanka miljövänligt om priserna vore lägre och bränslet mer tillgängligt på framför allt sjömackar. Här hittar du hela rapporten!

Du kanske även gillar detta