Två strimmiga delfiner har strandat söder om Göteborg. Det är första gången på 18 år som arten påträffas i västsvenska vatten. Dock dog både delfinerna. " /> Strimmiga delfiner strandade | Fiskejournalen
Just nu:
Annons

Nyheter

5 år sedan Sverige Maria Ålander
Den strimmiga delfinen hör hemma på mycket sydligare breddgrader. Vad de gjorde utanför Göteborg är okänt.
Strimmiga delfiner strandade

Två strimmiga delfiner har strandat söder om Göteborg. Det är första gången på 18 år som arten påträffas i västsvenska vatten. Dock dog både delfinerna.
Idag inkom ett samtal till biologen Anders Nilsson på Naturhistoriska muséet i Göteborg om att en person hittat två tumlare på stranden. När Anders Nilsson kom dit, såg han att det var strimmiga delfiner. Strimmiga delfiner, Stenelle coeruleoalba, är en art som hör hemma i varmare vatten.
– När jag kom dit var båda döda, men man kan fundera över vad som gjort att de hamnat här, säger Anders Nilsson.
Hur de dött gick heller inte att säga. Både såg ut att vara oskadda och hade gott hull. Under några dagar kommer de att finnas till beskådan på Göteborgs Naturhistoriska museum, men sedan skickas de till Stockholm för obduktion.

Bild: Tim Ellis

Relaterad nyhet från din region
17 timmar sedan Sverige Anders Lundin
En undersökning visar att stöldrisken gör att båtägare inte byter till modernare motorer. Foto: Steve Adams
Så mycket släpper de svenska fritidsbåtarna ut

Bland de båtburna sportfiskarna pågår det en grön våg, där folk byter ut sina fossildrivna motorer till elmotorer. Men det finns fortfarande bromsar som gör att utvecklingen inte sker fullt ut.

Transportstyrelsen har tagit fram en undersökning kring båtmotorernas miljöpåverkan, med finansiering av Havs- och vattenmyndigheten. Det konstateras att bensinmotorer står för cirka 60 procent av koldioxidutsläppen och äldre tvåtaktare står för den största andelen utsläpp av kolväten.
Totalsiffran för de svenska fritidsbåtarnas utsläpp är 177 000 ton koldioxid och 2 100 ton kolväten.

Inom vissa områden ligger ekonomiska skäl bakom trögheten i utvecklingen. Båtägare behåller nämligen sina äldre tvåtaktsmotorer för att de är mindre stöldbegärliga än nyare fyrtaktsmotorer.
– En lösning på de här problemen kostar pengar, som knappast båtägarna själva kan stå för. Genom subventioner av miljövänligare bränsle, som idag är mycket dyrare per liter än ordinarie bränsle, skulle staten kunna snabba på utvecklingen mot ett mer miljövänligt båtliv, säger Lars-Åke Redéen, chefredaktör för tidningen Båtliv, vars artikel du kan läsa här.

Kartläggningen visar också att fler båtägare skulle kunna tänka sig att tanka miljövänligt om priserna vore lägre och bränslet mer tillgängligt på framför allt sjömackar. Här hittar du hela rapporten!

Du kanske även gillar detta