Trollingfiskarna har redan lagt ribban inför 2019, eftersom det har varit stundtals fantastiskt fiske i både Östersjön och Vänern. " /> Superstart på laxåret: Se Abelsson i högform | Fiskejournalen
Just nu:
Annons

Nyheter

2 år sedan Sverige Anders Lundin
Sami Heiskanen med sin drömlax på dryga 14 kg, som släptes efter snabbt foto och film.
Superstart på laxåret: Se Abelsson i högform

Trollingfiskarna har redan lagt ribban inför 2019, eftersom det har varit stundtals fantastiskt fiske i både Östersjön och Vänern.

Fiskejournalens medarbetare Johan Abelsson är en ihärdig skeppare, som redan varit ute i både ur och skur med stor framgång. Exempelvis så drogs det upp två 14-kiloslaxar under två dagar i båten. Allt om detta finns att läsa på hans blogg som ligger på Fiskejournalens hemsida, och här nedan bjuder han även på en filmsnutt från äventyret, där även finska löjfiskeexperten Sami Heiskanen och fiskeguiden Partrik Lindström från Stockholm fanns med.

Här drillas det 14-kiloslax:

Relaterad nyhet från din region
4 timmar sedan Sverige Anders Lundin
En undersökning visar att stöldrisken gör att båtägare inte byter till modernare motorer. Foto: Steve Adams
Så mycket släpper de svenska fritidsbåtarna ut

Bland de båtburna sportfiskarna pågår det en grön våg, där folk byter ut sina fossildrivna motorer till elmotorer. Men det finns fortfarande bromsar som gör att utvecklingen inte sker fullt ut.

Transportstyrelsen har tagit fram en undersökning kring båtmotorernas miljöpåverkan, med finansiering av Havs- och vattenmyndigheten. Det konstateras att bensinmotorer står för cirka 60 procent av koldioxidutsläppen och äldre tvåtaktare står för den största andelen utsläpp av kolväten.
Totalsiffran för de svenska fritidsbåtarnas utsläpp är 177 000 ton koldioxid och 2 100 ton kolväten.

Inom vissa områden ligger ekonomiska skäl bakom trögheten i utvecklingen. Båtägare behåller nämligen sina äldre tvåtaktsmotorer för att de är mindre stöldbegärliga än nyare fyrtaktsmotorer.
– En lösning på de här problemen kostar pengar, som knappast båtägarna själva kan stå för. Genom subventioner av miljövänligare bränsle, som idag är mycket dyrare per liter än ordinarie bränsle, skulle staten kunna snabba på utvecklingen mot ett mer miljövänligt båtliv, säger Lars-Åke Redéen, chefredaktör för tidningen Båtliv, vars artikel du kan läsa här.

Kartläggningen visar också att fler båtägare skulle kunna tänka sig att tanka miljövänligt om priserna vore lägre och bränslet mer tillgängligt på framför allt sjömackar. Här hittar du hela rapporten!

Du kanske även gillar detta