Nu samlas strömmingen i stim och söker sig mot Östersjökusten för att leka. Då passar det storskaliga yrkesfisket på – och har hittills i år tagit upp 370 gånger så mycket strömming som Stockholms yrkesfiskare tillsammans. " /> Supertrålare slukar sillstimm: "Katastrofala följder" | Fiskejournalen
Just nu:
Annons

Nyheter

10 månader sedan Sverige Anders Lundin
Experter slår larm om att sillen och strömmingen snart är slut i Östersjön. Foto: Tobias Dahlin
Supertrålare slukar sillstimm: ”Katastrofala följder”

Nu samlas strömmingen i stim och söker sig mot Östersjökusten för att leka. Då passar det storskaliga yrkesfisket på – och har hittills i år tagit upp 370 gånger så mycket strömming som Stockholms yrkesfiskare tillsammans.

Det är sajten Mitti.se som uppmärksammar det pågående storskaliga fisket utanför Stockholms skärgård. De har intervjuat länsfiskekonsulenten Henrik C Andersson, som befarar att ekosystemet i skärgården kan kollapsa på grund av yrkesfisket.

– Under den senaste månaden har det varit intensivt storskaligt industrifiske precis i anslutning till skärgården. De riktar sitt fiske mot stimmen innan de går in i skärgården för att föröka sig. Det här får katastrofala följder för hela skärgården, säger han till Mitti.se.

Enligt statistik från Havs- och vattenmyndighetens så har supertrålarna under 2020 tagit upp 370 gånger mer strömming än Stockholms yrkesfiskare tillsammans – och det hela sker inom lagens ramar.

– Industritrålarna utgör ett direkt hot inte bara mot strömmingen utan mot hela ekosystemet i Stockholms skärgård, varnar Henrik C Andersson.

Läs hela artikeln med honom här!

Läs även om det pressade gäddbeståndet kring Stockholm:

2 300 fångade gäddor – bara åtta stycken över metern

Relaterad nyhet från din region
19 timmar sedan Sverige Anders Lundin
En undersökning visar att stöldrisken gör att båtägare inte byter till modernare motorer. Foto: Steve Adams
Så mycket släpper de svenska fritidsbåtarna ut

Bland de båtburna sportfiskarna pågår det en grön våg, där folk byter ut sina fossildrivna motorer till elmotorer. Men det finns fortfarande bromsar som gör att utvecklingen inte sker fullt ut.

Transportstyrelsen har tagit fram en undersökning kring båtmotorernas miljöpåverkan, med finansiering av Havs- och vattenmyndigheten. Det konstateras att bensinmotorer står för cirka 60 procent av koldioxidutsläppen och äldre tvåtaktare står för den största andelen utsläpp av kolväten.
Totalsiffran för de svenska fritidsbåtarnas utsläpp är 177 000 ton koldioxid och 2 100 ton kolväten.

Inom vissa områden ligger ekonomiska skäl bakom trögheten i utvecklingen. Båtägare behåller nämligen sina äldre tvåtaktsmotorer för att de är mindre stöldbegärliga än nyare fyrtaktsmotorer.
– En lösning på de här problemen kostar pengar, som knappast båtägarna själva kan stå för. Genom subventioner av miljövänligare bränsle, som idag är mycket dyrare per liter än ordinarie bränsle, skulle staten kunna snabba på utvecklingen mot ett mer miljövänligt båtliv, säger Lars-Åke Redéen, chefredaktör för tidningen Båtliv, vars artikel du kan läsa här.

Kartläggningen visar också att fler båtägare skulle kunna tänka sig att tanka miljövänligt om priserna vore lägre och bränslet mer tillgängligt på framför allt sjömackar. Här hittar du hela rapporten!

Du kanske även gillar detta