Eftersom vi har ytterligare ett nytt "gummiår" framför oss tänkte vi på Fiskejournalen uppmärksamma alla er gummifantaster med några kloka ord från betesgurun Claes "Svartzonker" Claesson. Här kommer Svartzonkers gummiguide! " /> Svartzonkers gummi-guide! | Fiskejournalen
Just nu:
Annons

Nyheter

5 år sedan Sverige Mathias Arnham
Jiggar, swimbaits, gummi, softplastics mm kärt barn har många namn. Läs Svartzonkers gummi-guide!
Svartzonkers gummi-guide!

Eftersom vi har ytterligare ett nytt ”gummiår” framför oss tänkte vi på Fiskejournalen uppmärksamma alla er gummifantaster med några kloka ord från betesgurun Claes ”Svartzonker” Claesson. Här kommer Svartzonkers gummiguide!
(Saxat från Svartzonkers Facebooksida)
Jiggar, swimbaits, gummi, softplastics mm kärt barn har många namn. Vi som fiskat med det under många år kan de flesta knep och hanteringsgrejer med dessa vattnets trumfkort. Det lärde vi oss genom misstag och övning då det inte fanns sociala medier på den tiden. Här är lite av mina erfarenheter.

1. GUMMI ÄR FÖRBRUKNINGSMATERIAL. Det är mjukt och går sönder, vissa beten håller för 30 gäddor och vissa för 5. Därför är det bra att gå över betena efter varje fisk och laga/limma/elda/menda det så det håller längre

2. GUMMI ÄR SOM KLÄDER. De blir missfärgade och nästan alla färgglada färgar av sig på ljusa gummin. Det förhindrar man genom att inte blanda. Jag har två lådor 1 för naturliga (ej motoroil som inte är naturlig) och 1 för färgade (där hamnar motoroil)
3. OLIKA GUMMISORTER. Krasst finns det plastisol och formula X. Plastisol kännetecknas av att det har klarare färger ofta glitter och glansig yta samt går sönder om du drar i det för hårt. Formula X är alltid enfärgad (om den inte är målad) kan vara lite dammig/mjölkaktig och har galet bra riv/slitförmåga dom håller superduper bra. Dessa kan inte blandas då deras kemi smälter varandra.
4. MÅLAT GUMMI. Att måla på gummi är svårt då gummit är oljigt och färgen har svårt att fastna på det. Oftast sitter färgen som ett berg men ibland sämre. Ett tips är att inte gnugga för mycket på målade beten då färgen kommer lossna. Det är lite som att pilla på en paljettklänning, paljetterna lossnar tillslut. Gäddorna bryr sig inte så mycket om färgsläpp dom är bara hungriga.

Jiggar, swimbaits, gummi, softplastics mm kärt barn har många namn. Vi som fiskat med det under många år kan de flesta knep och hanteringsgrejer med dessa vattnets trumfkort. Det lärde vi oss genom misstag och övning då det inte fanns sociala medier på den tiden. Här är lite av mina erfarenheter.

5. RIGGA GUMMI. Det är en konst att rigga gummi. Lite som att bli bra på att kyssas. Det kräver övning och att inte vara för hårdhänt. Gummit är mjukt och jiggkrokar är väldigt hårda och är man inte följsam och försiktig kommer gummit att rivas sönder. Detta gäller speciellt på gummin med bred profil. Glöm inte att säkra jigghuvudena med lite superlim.
6. DEFORMERAT GUMMI. När gummit legat ett tag i lådan så formas det efter hur det har legat. Dvs. har det legat vikt så kommer den vara sned. Det är enkelt att få liv i dessa gamla krigare genom att: (är du under 18 år fråga dina föräldrar innan du gör det)
1. Koka upp vanligt vatten i en hög större kastrull.
2. Klipp av en längre bit ståltråd och gör en krok böj i ena änden.
3. Tappa upp kalt vatten i diskhon.
4. Fäst Gummit i ståltrådskroksböjen och doppa ner jiggen i det kokande vattnet ca 5-20 sec beroende på storlek.
5. Lägg ner Gummit i det kalla vattnet eller låt den svalna på en handduk.
6. Diska kastrullen galet ordentligt och koka ur den ett par ggr innan ni använder den till mat.
7. STINGERS. Använd bara bra wirematerial och var noga med hur du klämmer crimpsen(eller eldar öglorna. Be personalen i din lokala fiske butik om hjälp med hur man gör. Galet surt att bränna fisk pga. slarviga stingers och super taskigt mot gäddorna som får simma runt med piercings.
8. HA KUL. Det är det viktigaste.

Relaterad nyhet från din region
16 timmar sedan Sverige Anders Lundin
En undersökning visar att stöldrisken gör att båtägare inte byter till modernare motorer. Foto: Steve Adams
Så mycket släpper de svenska fritidsbåtarna ut

Bland de båtburna sportfiskarna pågår det en grön våg, där folk byter ut sina fossildrivna motorer till elmotorer. Men det finns fortfarande bromsar som gör att utvecklingen inte sker fullt ut.

Transportstyrelsen har tagit fram en undersökning kring båtmotorernas miljöpåverkan, med finansiering av Havs- och vattenmyndigheten. Det konstateras att bensinmotorer står för cirka 60 procent av koldioxidutsläppen och äldre tvåtaktare står för den största andelen utsläpp av kolväten.
Totalsiffran för de svenska fritidsbåtarnas utsläpp är 177 000 ton koldioxid och 2 100 ton kolväten.

Inom vissa områden ligger ekonomiska skäl bakom trögheten i utvecklingen. Båtägare behåller nämligen sina äldre tvåtaktsmotorer för att de är mindre stöldbegärliga än nyare fyrtaktsmotorer.
– En lösning på de här problemen kostar pengar, som knappast båtägarna själva kan stå för. Genom subventioner av miljövänligare bränsle, som idag är mycket dyrare per liter än ordinarie bränsle, skulle staten kunna snabba på utvecklingen mot ett mer miljövänligt båtliv, säger Lars-Åke Redéen, chefredaktör för tidningen Båtliv, vars artikel du kan läsa här.

Kartläggningen visar också att fler båtägare skulle kunna tänka sig att tanka miljövänligt om priserna vore lägre och bränslet mer tillgängligt på framför allt sjömackar. Här hittar du hela rapporten!

Du kanske även gillar detta