Sportfiskarna har utsett ett nytt sportfiskerekord på id. Iden är tagen i Flian av Alexander Björk och vägde 3780 gram, 62 gram mer än föregående rekord. " /> Svenskt rekord på id | Fiskejournalen
Just nu:
Annons

Nyheter

5 år sedan Sverige Maria Ålander
3780 gram och 62 gram tyngre än det föregående rekordet på id. Alexander Björk är den nya rekordhållaren.
Svenskt rekord på id

Sportfiskarna har utsett ett nytt sportfiskerekord på id. Iden är tagen i Flian av Alexander Björk och vägde 3780 gram, 62 gram mer än föregående rekord.
Alexander Björk, hemmahörande i Dalsjöfors, gav sig ut på en metesatsning till Flian den 16 oktober. Han bottenmetade med bröd på en intressant sträcka och krokade en ordentligt tung och kraftfull id. Väl i håven kunde han konstatera att det var något i hästväg. Efter vägning och mätning konstaterades det att den 61,5 centimeter långa iden slog det gamla rekordet.

Iden, Leuciscus idus, finns över så gott som över hela Europa.

– Kontrollvägning av vågen i laboratorium visade att rekordet nu höjts från 3 718 gram till 3 780. En mycket vacker fisk, som liksom det tidigare rekordet kom efter en målmedveten satsning, berättar Sportfiskarnas storfiskregistrerare Nicka Hellenberg.
Iden, Leuciscus Idus finns över så gott som hela Europa. Där uppges att exemplar med längder på 85 cm och vikter runt 4,0 kilo har noterats, men det är tämligen vaga uppgifter.

Relevanta produkter från vår fiskebutik:

Relaterad nyhet från din region
20 timmar sedan Sverige Anders Lundin
En undersökning visar att stöldrisken gör att båtägare inte byter till modernare motorer. Foto: Steve Adams
Så mycket släpper de svenska fritidsbåtarna ut

Bland de båtburna sportfiskarna pågår det en grön våg, där folk byter ut sina fossildrivna motorer till elmotorer. Men det finns fortfarande bromsar som gör att utvecklingen inte sker fullt ut.

Transportstyrelsen har tagit fram en undersökning kring båtmotorernas miljöpåverkan, med finansiering av Havs- och vattenmyndigheten. Det konstateras att bensinmotorer står för cirka 60 procent av koldioxidutsläppen och äldre tvåtaktare står för den största andelen utsläpp av kolväten.
Totalsiffran för de svenska fritidsbåtarnas utsläpp är 177 000 ton koldioxid och 2 100 ton kolväten.

Inom vissa områden ligger ekonomiska skäl bakom trögheten i utvecklingen. Båtägare behåller nämligen sina äldre tvåtaktsmotorer för att de är mindre stöldbegärliga än nyare fyrtaktsmotorer.
– En lösning på de här problemen kostar pengar, som knappast båtägarna själva kan stå för. Genom subventioner av miljövänligare bränsle, som idag är mycket dyrare per liter än ordinarie bränsle, skulle staten kunna snabba på utvecklingen mot ett mer miljövänligt båtliv, säger Lars-Åke Redéen, chefredaktör för tidningen Båtliv, vars artikel du kan läsa här.

Kartläggningen visar också att fler båtägare skulle kunna tänka sig att tanka miljövänligt om priserna vore lägre och bränslet mer tillgängligt på framför allt sjömackar. Här hittar du hela rapporten!

Relevanta produkter från vår fiskebutik:

Du kanske även gillar detta