Svenskt sportfiske attraktivt utomlands

Mattias Holmqvist, projektledare för Leader Skånes Ess, marknadsför skånskt fiske. (Foto: Bengt Olsson)

Sportfiskarna:
Ur ett internationellt perspektiv är Sveriges natur och sportfiskemöjligheter unika, något som det svenska turismfiskeprojektet Sweden Fishing marknadsför.
Lanseringen av svenskt sportfiske sker bland annat genom deltagande på mässor. Sweden Fishing deltog exempelvis på en av Europas största sportfiskemässor som hölls i december i Utrecht i Holland. En rad svenska fiskecamper och sportfiskeaktiviteter från olika delar av landet marknadsfördes då via en gemensam monter.
– Det finns en stor potential att utveckla mer svensk sportfisketurism baserad på besökare från kontinenten då vi har unika fiskemöjligheter och naturvärden och då intresset för sportfiske och naturnära upplevelser är mycket stort, exempelvis i ett tätbefolkat och kraftigt exploaterat land som Holland, säger Henrik Thomke projektledare på Sweden Fishing.
Mässan Hengelsport & Visbotenbeurs i Utrecht 30 november-12 december hade cirka 16 000 besökare.
Läs mer om Sweden Fishing.
www.sportfiskarna.se

Publicerad: 23 January 2013
Av: Morgan Fihn