Sverige sviker

– Även utsläppen från dagens sjöfart måste åtgärdas, säger Mattias Rust, WWF. (Foto: Lasse Burell)

Östersjöländerna har misslyckats med att införa kraftfulla åtgärder för att minska fartygens kväveutsläpp som bidrar till övergödningen. Bara Tyskland och Danmark var beredda att gå vidare medan Sverige passivt ville skjuta beslutet på framtiden under det nyligen avslutade Helcom-mötet i Helsingfors.
– Sverige sviker, när vi istället borde gå i spetsen, säger Håkan Wirtén, generalsekreterare på WWF.
WWF anser att Östersjön snarast borde göras till ett särskilt område med kraftiga krav på utsläppsbegränsningar för kväve, ett så kallat NECA område (Nox Emission Control Area). Reglerna skulle bara omfatta nya fartyg och inte dagens fartygstrafik. Men hittills har inte ens detta gått att genomföra.
De nuvarande nivåerna på fartygens utsläpp av kväveföreningar har sedan decennier varit förbjudna på land. Utan NECA kommer dessa skamliga utsläpp att fortsätta långt in i framtiden, säger Mattias Rust, sjöfartsansvarig på WWF.
Övergödningen har identifierats som det enskilt största hotet mot Östersjöns marina miljö. Sjöfartens luftföroreningar bidrar till kväveutsläppen som är en biprodukt av förbränningen av smutsigt bränsle och bidrar till övergödningen. Med den nuvarande tillväxttakten och prognoserna för fartygstrafiken i Östersjön kommer utsläppen att öka upp till 50 procent år 2020 jämfört med sekelskiftet.
Här hittar du fler notiser om Östersjön.
Morgan Fihn

Publicerad: 22 November 2011
Av: Morgan Fihn