Östersjöländerna har misslyckats med att införa kraftfulla åtgärder för att minska fartygens kväveutsläpp som bidrar till övergödningen. Bara Tyskland och Danmark var beredda att gå vidare medan Sverige passivt ville skjuta beslutet på framtiden under det nyligen avslutade Helcom-mötet i Helsingfors.
– Sverige sviker, när vi istället borde gå i spetsen, säger Håkan Wirtén, generalsekreterare på WWF. WWF anser att Östersjön snarast borde göras till ett särskilt område med kraftiga krav på utsläppsbegränsningar för kväve, ett så kallat NECA – område (Nox Emission Control Area). Reglerna skulle bara omfatta nya fartyg och inte dagens fartygstrafik. Men hittills har inte ens detta gått att genomföra.
– De nuvarande nivåerna på fartygens utsläpp av kväveföreningar har sedan decennier varit förbjudna på land. Utan NECA kommer dessa skamliga utsläpp att fortsätta långt in i framtiden, säger Mattias Rust, sjöfartsansvarig på WWF.
Övergödningen har identifierats som det enskilt största hotet mot Östersjöns marina miljö. Sjöfartens luftföroreningar bidrar till kväveutsläppen som är en biprodukt av förbränningen av smutsigt bränsle och bidrar till övergödningen. Med den nuvarande tillväxttakten och prognoserna för fartygstrafiken i Östersjön kommer utsläppen att öka upp till 50 procent år 2020 jämfört med sekelskiftet. Här hittar du fler notiser om Östersjön. Morgan Fihn
Publicerad: 22 November 2011
Av: Morgan Fihn
Logga in
Logga in för att ta del av unika erbjudandet, priser och mycket annat.
Skapa ett konto
Gå med i vår medlemsklubb får att ta del av extra rabatter på mänder av fiskeprylar, förhandstur till kampanjer och mycket mer. Helt kostnadsfritt!