Tellis Katsogiannis är inte bara en av världens bästa speykastare, han är också en skicklig och hängiven lax- och havsöringfiskare. Snart släpper han en ny film. " /> Tellis sätter silverkant på tillvaron | Fiskejournalen
Just nu:
Annons

Nyheter

5 år sedan Sverige Maria Ålander
Tellis Katsogiannis har sju SM-guld, tre Nordiska brons och ett VM-brons i Speycasting. Nu släpper han en film och havsöring- och laxfisket i Skandinavien.
Tellis sätter silverkant på tillvaron

Tellis Katsogiannis är inte bara en av världens bästa speykastare, han är också en skicklig och hängiven lax- och havsöringfiskare. Snart släpper han en ny film.
”Chasing a silver lining” heter Tellis Katsogiannis nya film, som handlar om lax- och havsöringfiske i Skandinavien. I filmen vill han visa känslan i det skandinaviska fisket och vad det är som gör att det är värt att kämpa så länge för att få sin belöning.
Filmen kommer att ha engelsk undertext, vilket också kan bidra till att sprida ryktet om våra skandinaviska tillgångar till sportfiskare världen över.
Vill ni träffa Tellis på riktigt? Då kommer han att göra en kastföreläsning på Sportfiskemässans stora scen i Älvsjö 18 och 19 mars.
Se filmtrailern här:

 

 

 

Relaterad nyhet från din region
13 timmar sedan Sverige Anders Lundin
En undersökning visar att stöldrisken gör att båtägare inte byter till modernare motorer. Foto: Steve Adams
Så mycket släpper de svenska fritidsbåtarna ut

Bland de båtburna sportfiskarna pågår det en grön våg, där folk byter ut sina fossildrivna motorer till elmotorer. Men det finns fortfarande bromsar som gör att utvecklingen inte sker fullt ut.

Transportstyrelsen har tagit fram en undersökning kring båtmotorernas miljöpåverkan, med finansiering av Havs- och vattenmyndigheten. Det konstateras att bensinmotorer står för cirka 60 procent av koldioxidutsläppen och äldre tvåtaktare står för den största andelen utsläpp av kolväten.
Totalsiffran för de svenska fritidsbåtarnas utsläpp är 177 000 ton koldioxid och 2 100 ton kolväten.

Inom vissa områden ligger ekonomiska skäl bakom trögheten i utvecklingen. Båtägare behåller nämligen sina äldre tvåtaktsmotorer för att de är mindre stöldbegärliga än nyare fyrtaktsmotorer.
– En lösning på de här problemen kostar pengar, som knappast båtägarna själva kan stå för. Genom subventioner av miljövänligare bränsle, som idag är mycket dyrare per liter än ordinarie bränsle, skulle staten kunna snabba på utvecklingen mot ett mer miljövänligt båtliv, säger Lars-Åke Redéen, chefredaktör för tidningen Båtliv, vars artikel du kan läsa här.

Kartläggningen visar också att fler båtägare skulle kunna tänka sig att tanka miljövänligt om priserna vore lägre och bränslet mer tillgängligt på framför allt sjömackar. Här hittar du hela rapporten!

Du kanske även gillar detta