Just nu:
Annons

Nyheter

5 år sedan Sverige Maria Ålander
Klas Skoglund alias ThePikeFather blir ny redkapsredaktör på Fiskejournalen. Han kommer också ha en intressant artikel i det temanummer om gädda som kommer nästa vecka där han diskuterar favoritbeten med sju kända gäddprofiler.
ThePikeFather ny redskapsredaktör

Redan nu kan vi stolt presentera Klas Skoglund alias ThePikeFather som Fiskejournalens nya prylexpert. Han efterträder nestorn Pär Lindberg, som nu blir produktchef på ABU
Klas Skoglund är känd för sin blogg, ThePikeFather där han spekulerar, demonstrerar och funderar över både det ena och det andra i sportfiskeväg. Mycket fokus i bloggen ligger på fiffiga detaljer, gäddfiske och gäddbeten.
– Jag blev både smickrad och glad när Martin Falklind ringde mig. Tänk att jag skulle få möjligheten att skriva för den anrika fisketidningen Fiskejournalen samt Allt om Flugfiske! Säger Klas Skoglund.

Klas har lovat att sprida sina gracer jämnt över sportfiskesegmentet.

Klas har lovat att sprida sina gracer jämnt över sportfiskesegmentet när han nu ska välja sportfiskeprylar till de sidor i tidningen som kallas ”Prylguiden”. Även om han är känd för sitt fokus på predatorfiske, är han både mångsidig och tekniskt kunnig.

– Den 2 april 2012 skrev jag mitt första blogginlägg. Idag, nästan exakt fyra år senare känner mig stolt över min nya redskapsredaktörstitel. Självklart ska jag göra mitt bästa för att till varje nummer lyfta fram de nyheter och roliga saker som platsar i en ”Prylguide”.
– Kärlek, glädje och respekt! säger Klas, vilket är ThePikeFathers eget valspråk.

Relaterad nyhet från din region
19 timmar sedan Sverige Anders Lundin
En undersökning visar att stöldrisken gör att båtägare inte byter till modernare motorer. Foto: Steve Adams
Så mycket släpper de svenska fritidsbåtarna ut

Bland de båtburna sportfiskarna pågår det en grön våg, där folk byter ut sina fossildrivna motorer till elmotorer. Men det finns fortfarande bromsar som gör att utvecklingen inte sker fullt ut.

Transportstyrelsen har tagit fram en undersökning kring båtmotorernas miljöpåverkan, med finansiering av Havs- och vattenmyndigheten. Det konstateras att bensinmotorer står för cirka 60 procent av koldioxidutsläppen och äldre tvåtaktare står för den största andelen utsläpp av kolväten.
Totalsiffran för de svenska fritidsbåtarnas utsläpp är 177 000 ton koldioxid och 2 100 ton kolväten.

Inom vissa områden ligger ekonomiska skäl bakom trögheten i utvecklingen. Båtägare behåller nämligen sina äldre tvåtaktsmotorer för att de är mindre stöldbegärliga än nyare fyrtaktsmotorer.
– En lösning på de här problemen kostar pengar, som knappast båtägarna själva kan stå för. Genom subventioner av miljövänligare bränsle, som idag är mycket dyrare per liter än ordinarie bränsle, skulle staten kunna snabba på utvecklingen mot ett mer miljövänligt båtliv, säger Lars-Åke Redéen, chefredaktör för tidningen Båtliv, vars artikel du kan läsa här.

Kartläggningen visar också att fler båtägare skulle kunna tänka sig att tanka miljövänligt om priserna vore lägre och bränslet mer tillgängligt på framför allt sjömackar. Här hittar du hela rapporten!

Du kanske även gillar detta