" /> Tjejfiskets dag i Karlstad | Fiskejournalen
Just nu:
Annons

Nyheter

3 år sedan Sverige Hans Hällman
Under Tjejfiskets dag är Sandbäckstjärn vikt åt fiskande tjejer. Foto: Sportfiskarna
Tjejfiskets dag i Karlstad

Är du tjej och vill börja fiska men har svårt att komma igång? Ett bra sätt är att hålla utkik efter kul aktiviteter från den rikstäckande fiskeklubben Fjällorna. Nu på fredag ska det fiskas öring och regnbåge i Karlstad!

Fjällorna Värmland uppmanar dig som är tjej – du kan vara mamma, dotter, mormor, farmor, moster, kompis eller någon annan – att komma till Sandbäckstjärn vid I2-fältet i Karlstad nu på fredag klockan 16:00. Tjejfiskets dag pågår fram till midnatt och bjuder på massor av fiske för både erfarna och nybörjare. Saknas utrustning finns det några att låna.

Sportfiskarna och Region Värmland bjuder på fisket så alla fiskar gratis.

Läs mer om aktiviteten här.

Om Fjällorna
Fjällorna är en rikstäckande fiskeklubb för fiskeintresserade kvinnor i alla åldrar. De arbetar för att få fler kvinnor att börja fiska och vi vill ge möjligheter till utveckling som sportfiskare oavsett tidigare erfarenhet. Fiskeklubben Fjällorna startade 2003. Lokalavdelningen i Värmland startade 2016.

Relaterad nyhet från din region
19 timmar sedan Sverige Anders Lundin
En undersökning visar att stöldrisken gör att båtägare inte byter till modernare motorer. Foto: Steve Adams
Så mycket släpper de svenska fritidsbåtarna ut

Bland de båtburna sportfiskarna pågår det en grön våg, där folk byter ut sina fossildrivna motorer till elmotorer. Men det finns fortfarande bromsar som gör att utvecklingen inte sker fullt ut.

Transportstyrelsen har tagit fram en undersökning kring båtmotorernas miljöpåverkan, med finansiering av Havs- och vattenmyndigheten. Det konstateras att bensinmotorer står för cirka 60 procent av koldioxidutsläppen och äldre tvåtaktare står för den största andelen utsläpp av kolväten.
Totalsiffran för de svenska fritidsbåtarnas utsläpp är 177 000 ton koldioxid och 2 100 ton kolväten.

Inom vissa områden ligger ekonomiska skäl bakom trögheten i utvecklingen. Båtägare behåller nämligen sina äldre tvåtaktsmotorer för att de är mindre stöldbegärliga än nyare fyrtaktsmotorer.
– En lösning på de här problemen kostar pengar, som knappast båtägarna själva kan stå för. Genom subventioner av miljövänligare bränsle, som idag är mycket dyrare per liter än ordinarie bränsle, skulle staten kunna snabba på utvecklingen mot ett mer miljövänligt båtliv, säger Lars-Åke Redéen, chefredaktör för tidningen Båtliv, vars artikel du kan läsa här.

Kartläggningen visar också att fler båtägare skulle kunna tänka sig att tanka miljövänligt om priserna vore lägre och bränslet mer tillgängligt på framför allt sjömackar. Här hittar du hela rapporten!

Du kanske även gillar detta