Tonfiskens bejublade återkomst till de norska och svenska kusterna kan knappast ha gått någon fiskeintresserad förbi. Nu är den dock på kollisionskurs med den norska laxodlingsindustrin. " /> Tonfiskar fastnade i norska laxodlingar – fick avlivas | Fiskejournalen
Just nu:
Annons

Nyheter

2 år sedan Sverige Anders Lundin
Tonfisken är på kollisionskurs med laxodlingsindustrin.
Tonfiskar fastnade i norska laxodlingar – fick avlivas

Tonfiskens bejublade återkomst till de norska och svenska kusterna kan knappast ha gått någon fiskeintresserad förbi. Nu är den dock på kollisionskurs med den norska laxodlingsindustrin.

I början av oktober har nämligen odlingarna i Bremanger och Austevoll fått 300 kilo stora tonfiskar in i sina anläggningar, men följden att de fick avlivas på grund av skadorna de ådrog sig i näten.

-Vi är oroliga för utvecklingen. Vi vet lite om varför tonfisk plötsligt angriper och går tvärs igenom nätväggen och in i odlingsanläggningen, säger Leni Lisæter som är sektionschef i Fiskeridirektoratet region Vest i en artikel på deras hemsida.

Den 3 meter långa tonfisken i Bremanger tog sig in genom näten trots att dessa var förstärka med ståltråd. Även i Skottland har detta inträffat, vilket Fiskejournalen rapporterade om här.

-Vi får hoppas att det är en tillfällighet att det har skett två gånger på en vecka, men det är ju helt klart att makrelstørjra (tonfisken) är tillbaka för fullt på norska kusten.

Det bör också nämnas i sammanhanget att tonfisken är en mycket eftertraktad matfisk, där kilopriset kan ligga på flera tusen kronor. Beståndet har varit hårt drabbat av överfiske, och i år ligger den norska kvoten på 104 ton.

Relaterad nyhet från din region
20 timmar sedan Sverige Anders Lundin
En undersökning visar att stöldrisken gör att båtägare inte byter till modernare motorer. Foto: Steve Adams
Så mycket släpper de svenska fritidsbåtarna ut

Bland de båtburna sportfiskarna pågår det en grön våg, där folk byter ut sina fossildrivna motorer till elmotorer. Men det finns fortfarande bromsar som gör att utvecklingen inte sker fullt ut.

Transportstyrelsen har tagit fram en undersökning kring båtmotorernas miljöpåverkan, med finansiering av Havs- och vattenmyndigheten. Det konstateras att bensinmotorer står för cirka 60 procent av koldioxidutsläppen och äldre tvåtaktare står för den största andelen utsläpp av kolväten.
Totalsiffran för de svenska fritidsbåtarnas utsläpp är 177 000 ton koldioxid och 2 100 ton kolväten.

Inom vissa områden ligger ekonomiska skäl bakom trögheten i utvecklingen. Båtägare behåller nämligen sina äldre tvåtaktsmotorer för att de är mindre stöldbegärliga än nyare fyrtaktsmotorer.
– En lösning på de här problemen kostar pengar, som knappast båtägarna själva kan stå för. Genom subventioner av miljövänligare bränsle, som idag är mycket dyrare per liter än ordinarie bränsle, skulle staten kunna snabba på utvecklingen mot ett mer miljövänligt båtliv, säger Lars-Åke Redéen, chefredaktör för tidningen Båtliv, vars artikel du kan läsa här.

Kartläggningen visar också att fler båtägare skulle kunna tänka sig att tanka miljövänligt om priserna vore lägre och bränslet mer tillgängligt på framför allt sjömackar. Här hittar du hela rapporten!

Du kanske även gillar detta