Att ha båten på trailer medför en större frihet i fisket men rörligheten innebär också mer att tänka på när det gäller att sjösätta, torrsätta och transportera båten. Här har vi samlat ihop checklistor och viktig information som underlättar livet för den mobila båtägaren. " /> Traila båten rätt! | Fiskejournalen
Just nu:
Annons

Nyheter

1 år sedan Sverige Mathias Arnham
Har du koll på hur man trailar båten korrekt? Om inte - kolla in artikeln här nedan. Ill. Johan Hörberg.
Traila båten rätt!

Att ha båten på trailer medför en större frihet i fisket men rörligheten innebär också mer att tänka på när det gäller att sjösätta, torrsätta och transportera båten. Här har vi samlat ihop checklistor och viktig information som underlättar livet för den mobila båtägaren.

Checklista – rampa i
Lossa spännbanden.
Ta bort eller vik bak ljusrampen.
Se till att båtmotorn är uppvinschad.
Fäst en förtamp.
Backa inte längre ner än att vattnet når fälgkanten på trailerns däck.
Dra åt handbromsen och lägg i växeln innan du går ur bilen.
Veva försiktigt ner båten i vattnet med vinschbandet fast i stävöglan.

Checklista – rampa upp
Se till att ljusrampen är borttagen.
Veva ner vinschbandet och fäst det längst bak på trailern.
Backa inte längre ner än att vattnet når fälgkanten på trailerns däck.
Dra åt handbromsen och lägg i växeln innan du går ur bilen.
Kontrollera att båtmotorn är uppvinschad.
Vinscha försiktigt upp båten rakt – båten ska ligga på kölrullarna då kölen är skrovets starkaste del.
Vinscha upp båten ända upp till stävstödet.
Det är viktigt att lastsäkra en större båt före du kör upp. Det är inte kul om båten glider av på rampen.
Kör upp försiktigt.

Det är viktigt att lastsäkra en större båt före du kör upp. Det är inte kul om båten glider av på rampen.

Checklista – Innan transport
Se till att kulkopplingen låst runt dragkulan och glöm inte säkerhetsvajern.
Kolla säkerhetskedjan mellan trailern och stävöglan.
Koppla in elen mellan bilen och kärran – fungerar alla lampor och blinkers som de ska?
Hissa upp stödhjulet och lås det i färdriktningen.
Kontrollera så att inget ligger löst i båten.
Om trailern har en handbroms – se till att lossa den innan avfärd.
Vid längre sträckor, stanna ibland och se till att inga remmar släppt.

Dubbdäck – Kör du med dubbdäck på bilen så ska även trailern ha det. En dragbil med odubbade vinterdäck får dra en trailer med antingen dubbade eller odubbade däck.
Kultryck – Ett lagom kultryck ligger på 70 till 80 kilo. Ställ en badrumsvåg under stödhjulet när du justerar båten på trailern för att fastställa aktuellt kultryck.
Transom saver – En transom saver sparar både motor och akterspegel.
Långkörning – Använd kapell för skydd mot yttre åverkan.
B-körkort – Totalvikten på släp och bil får inte överskrida 3500 kilo.
Röd flagga – Är båten mer än en meter längre än trailern så ska den markeras på samma sätt som överskjutande last.
Lufttryck – Kontrollera lufttrycket på däcken regelbundet.
Barn – Lämna inga barn i bilen vid sjö- och torrsättning av båt.
Spännband – Vrid spännbanden ett, eller ett halvt varv för att motverka vibrationer.
Handbroms – Ha aldrig trailerns handbroms åtdragen under långa perioder – hjulen kan fastna.
Vinsch – Satsa på en bra mekanisk vinsch – den funkar i alla väder och behöver ingen el.

Relaterad nyhet från din region
13 timmar sedan Sverige Anders Lundin
"Nu hoppas jag faktiskt att isarna smälter och försvinner så att folk inte kan gå ut på dem", säger Jan Insulander, projektledare på Issäkerhetsrådet. Foto: Hans Isaacson
Fler drunkningstillbud – fiskare gick inte att rädda

De svaga isarna fortsätter att skörda människoliv i södra landsdelarna. Totalt har det rapporterats in åtta döda på tre dagar genom drunkningstillbud.

Fiskejournalen berättade i fredags om att fyra män omkom efter ett drama på Vallsjön i Sävsjö, där två män gått ut för att fiska. Isen brast för dem, och när några kamrater försökte rädda de nödställda så dog även de.
På lördagen dog ytterligare två män i Katrineholm och ytterligare en i Enköping sedan de gått genom isen.

På söndagskvällen kom också beskedet att en sportfiskare avlidit efter en räddningsinsats i Värnamo.
Räddningstjänsten larmades till den aktuella sjön och de använde räddningspulka för att ta sig ut till den nödställde mannen.
– Det var två brandmän som stack ut direkt. Men det tog lång tid, eftersom de först inte hittade honom, berättar ett vittne som Fiskejournalen pratat med.
– Vi hittade mannen under vattnet strax före klockan 12, säger Niklas Andersson, insatsledare vid räddningstjänsten, till SVT Jönköping.
Mannen fördes till sjukhus, där han senare avled.

”Förstört” statistiken
Nu går flera aktörer ut och varnar för svaga isar, med hopp om att det inte ska ske några fler drunkningsolyckor i vinter.
– Vi har redan ”förstört” statistiken i år och jag är rädd att den kommer bli ovanligt mörk. Jag vet inte hur vi ska få folk att förstå. Nu hoppas jag faktiskt att isarna smälter och försvinner så att folk inte kan gå ut på dem, säger Jan Insulander, projektledare på Issäkerhetsrådet, till Aftonbladet.

Här är några enkla regler för ökad säkerhet:
1) Undersök isens bärighet innan du går ut på den och vid förflyttningar. Använd ispik eller isborr.
Ta hjälp och råd från erfarna om du är det minsta osäker.
2) Kolla gärna med närboende eller fiskeklubbar som ofta kan ge en bra bild av isläget.
3) Kolla gärna med närboende eller fiskeklubbar som ofta kan ge en bra bild av isläget.
4) Var aldrig ensam på isen. Att själv ta sig upp om sen brister kan vara svårt för den som inte är vältränad.
5) Använd säkerhetsutrustning som isdubbar (bärs under hakan) och lättåtkomlig säkerhetslina. Någon form av flythjälp kan vara avgörande om du går igenom isen.
6) Undvik strömsatta områden som in- och utlopp och sund.
7) Kör inte skoter på okänd is.
8) Håll dig på land om det finns minsta anledning att tro att isen kan vara farlig. (Källa Issäkerhetsrådet)

Du kanske även gillar detta