Traila båten rätt!

Har du koll på hur man trailar båten korrekt? Om inte - kolla in artikeln här nedan. Ill. Johan Hörberg.

Att ha båten på trailer medför en större frihet i fisket men rörligheten innebär också mer att tänka på när det gäller att sjösätta, torrsätta och transportera båten. Här har vi samlat ihop checklistor och viktig information som underlättar livet för den mobila båtägaren.

Checklista – rampa i
Lossa spännbanden.
Ta bort eller vik bak ljusrampen.
Se till att båtmotorn är uppvinschad.
Fäst en förtamp.
Backa inte längre ner än att vattnet når fälgkanten på trailerns däck.
Dra åt handbromsen och lägg i växeln innan du går ur bilen.
Veva försiktigt ner båten i vattnet med vinschbandet fast i stävöglan.

Checklista – rampa upp
Se till att ljusrampen är borttagen.
Veva ner vinschbandet och fäst det längst bak på trailern.
Backa inte längre ner än att vattnet når fälgkanten på trailerns däck.
Dra åt handbromsen och lägg i växeln innan du går ur bilen.
Kontrollera att båtmotorn är uppvinschad.
Vinscha försiktigt upp båten rakt – båten ska ligga på kölrullarna då kölen är skrovets starkaste del.
Vinscha upp båten ända upp till stävstödet.
Det är viktigt att lastsäkra en större båt före du kör upp. Det är inte kul om båten glider av på rampen.
Kör upp försiktigt.

Det är viktigt att lastsäkra en större båt före du kör upp. Det är inte kul om båten glider av på rampen.

Checklista – Innan transport
Se till att kulkopplingen låst runt dragkulan och glöm inte säkerhetsvajern.
Kolla säkerhetskedjan mellan trailern och stävöglan.
Koppla in elen mellan bilen och kärran – fungerar alla lampor och blinkers som de ska?
Hissa upp stödhjulet och lås det i färdriktningen.
Kontrollera så att inget ligger löst i båten.
Om trailern har en handbroms – se till att lossa den innan avfärd.
Vid längre sträckor, stanna ibland och se till att inga remmar släppt.

Dubbdäck – Kör du med dubbdäck på bilen så ska även trailern ha det. En dragbil med odubbade vinterdäck får dra en trailer med antingen dubbade eller odubbade däck.
Kultryck – Ett lagom kultryck ligger på 70 till 80 kilo. Ställ en badrumsvåg under stödhjulet när du justerar båten på trailern för att fastställa aktuellt kultryck.
Transom saver – En transom saver sparar både motor och akterspegel.
Långkörning – Använd kapell för skydd mot yttre åverkan.
B-körkort – Totalvikten på släp och bil får inte överskrida 3500 kilo.
Röd flagga – Är båten mer än en meter längre än trailern så ska den markeras på samma sätt som överskjutande last.
Lufttryck – Kontrollera lufttrycket på däcken regelbundet.
Barn – Lämna inga barn i bilen vid sjö- och torrsättning av båt.
Spännband – Vrid spännbanden ett, eller ett halvt varv för att motverka vibrationer.
Handbroms – Ha aldrig trailerns handbroms åtdragen under långa perioder – hjulen kan fastna.
Vinsch – Satsa på en bra mekanisk vinsch – den funkar i alla väder och behöver ingen el.

Publicerad: 23 October 2019
Av: Mathias Arnham