Robert Paul Wolters från Team Westin och hans vän Thomas lyckades under en och samma fisketur landa två megagäddor. 123 respektive 126 centimeter mätte de båda giganterna. " /> Två 15-plussare under samma fisketur | Fiskejournalen
Just nu:
Annons

Nyheter

5 år sedan Sverige Mathias Arnham
Robert med en trollingfiskad megagädda på 17,5 kilo.
Två 15-plussare under samma fisketur

Robert Paul Wolters från Team Westin och hans vän Thomas lyckades under en och samma fisketur landa två megagäddor. 123 respektive 126 centimeter mätte de båda giganterna.
Att de populära betena Mike the Pike och Tommy the Trout är bra gäddmagneter fick vi reda på när vi såg den här video. Nu slår de till igen. I en statusuppdatering på Team-Westins Facebooksida skriver Robert att han och hans 13-årige vän Thomas lyckades med bedriften att fånga en gädda på 123 centimeter och 17,5 kilo. Sekunderna efter de släppt tillbaka fisken är det dags igen. Då biter en gädda på 126 centimeter och 15 kilo över en trollingfiskad Mike the Pike. Två gäddor på över 15 kilo på samma pass är smått osannolikt.

 

 

Relaterad nyhet från din region
8 timmar sedan Sverige Anders Lundin
En undersökning visar att stöldrisken gör att båtägare inte byter till modernare motorer. Foto: Steve Adams
Så mycket släpper de svenska fritidsbåtarna ut

Bland de båtburna sportfiskarna pågår det en grön våg, där folk byter ut sina fossildrivna motorer till elmotorer. Men det finns fortfarande bromsar som gör att utvecklingen inte sker fullt ut.

Transportstyrelsen har tagit fram en undersökning kring båtmotorernas miljöpåverkan, med finansiering av Havs- och vattenmyndigheten. Det konstateras att bensinmotorer står för cirka 60 procent av koldioxidutsläppen och äldre tvåtaktare står för den största andelen utsläpp av kolväten.
Totalsiffran för de svenska fritidsbåtarnas utsläpp är 177 000 ton koldioxid och 2 100 ton kolväten.

Inom vissa områden ligger ekonomiska skäl bakom trögheten i utvecklingen. Båtägare behåller nämligen sina äldre tvåtaktsmotorer för att de är mindre stöldbegärliga än nyare fyrtaktsmotorer.
– En lösning på de här problemen kostar pengar, som knappast båtägarna själva kan stå för. Genom subventioner av miljövänligare bränsle, som idag är mycket dyrare per liter än ordinarie bränsle, skulle staten kunna snabba på utvecklingen mot ett mer miljövänligt båtliv, säger Lars-Åke Redéen, chefredaktör för tidningen Båtliv, vars artikel du kan läsa här.

Kartläggningen visar också att fler båtägare skulle kunna tänka sig att tanka miljövänligt om priserna vore lägre och bränslet mer tillgängligt på framför allt sjömackar. Här hittar du hela rapporten!

Du kanske även gillar detta